16 liter Euro 6 motor vanaf voorjaar 2014 leverbaar
Volvo Trucks vernieuwde onlangs haar complete truckrange, maar pas vanaf nu zijn alle motorvermogens leverbaar in Euro 6, met uitzondering van de FH 16.
In september 2012 begon Volvo met de verkoop van de eerste Euro 6 motor voor de nieuwe FH; de 460 pk D13 krachtbron (zie foto). Vanaf juni zijn ook de D5, D8- en D11-motoren te koop in Euro 6 uitvoering. Ook de overige D13-motoren worden vanaf dan geleverd in de schoonste emmissieklasse.
Vanaf het voorjaar van 2014 zullen ook de zwaarste Volvo-trucks leverbaar zijn met een Euro 6-motor van 16 liter en met de I-Torque aandrijflijn voor de 13-liter motor.
Voor de reeks zware motoren, bestaande uit de D11, D13 en binnenkort de D16, heeft Volvo Trucks gekozen voor het beproefde en geteste SCR-emissiesysteem (Selective Catalytic Reduction). SCR heeft bewezen dat het zeer efficiënt is in de nabehandeling van emissies en voldoet bovendien optimaal aan de Euro 6-vereisten. Verder heeft Volvo Trucks de katalytische coating van de SCR-eenheid en het AdBlue-injectiesysteem verbeterd.
Om te kunnen voldoen aan Euro 6 moet de hitte in het uitlaatsysteem op een min of meer constant hoog niveau worden gehouden. Volvo Trucks heeft daarom de SCR-oplossing gecombineerd met een niet-gekoelde EGR-recirculatie (Exhaust Gas Recirculation) en een dieseldeeltjesfilter (DPF) voor de Euro 6-motoren D11 en D13. De technologische oplossing voor de D5- en D8-motoren is een combinatie van het gekoelde EGR-systeem, het deeltjesfilter en SCR.
16-liter
Details over de nieuwe 16-liter Euro 6 motor geeft Volvo nog niet prijs. Ook de vermogens zijn nog niet bekend. Het lijkt erop dat het Euro 6 verhaal weer uit zal draaien op een spannend hoofdstuk in de vermogensrace; ook concurrent Scania geeft nog geen details prijs over de zwaarste Euro 6 V8-motoren.