Maut-ruzie bedreigt Daimler en Deutsche Telekom
In Duitsland is beroering ontstaan over een slepende rechtszaak tussen de Duitse staat en de partijen die Toll Collect vormen, het bedrijf dat de tolinkomsten van vrachtwagens int.
Omdat de invoering van de maut jaren later werd gerealiseerd dan gepland, liep de Duitse staat miljarden euro’s mis. Die wil Berlijn nu op de Toll Collect-partners verhalen.
Al meteen nadat het maut-systeem van start ging, op 1 januari 2005, kondigde de Duitse overheid aan met een claim te zullen komen. Afgesproken was namelijk dat de mautheffing twee jaar eerder, in 2003, van start zou gaan.
Slepende rechtszaak
Betrokkenen verwachtten destijds, dat zo’n slepende rechtszaak wel een jaar of zes zou gaan duren. Die jaren zijn inmiddels verstreken. In die tijd heeft een team van drie rechters Daimler en Toll Collect na uitvoerig boekenonderzoek voorgehouden dat ze zeker nog een bedrag aan de Duitse overheid schuldig zijn. De Duitse regering zegt door de verlate introductie van het systeem, ruim vijf miljard euro te hebben misgelopen.
Deskundigen verwachten niet dat Daimler of Deutsche Telekom veroordeeld zullen worden, maar dat er achter de schermen tot een schikking wordt besloten. Maar dat wordt wel een fors bedrag, verwacht men.