Er komt vrachtwagen-maut op alle Duitse bundesstraßen vanaf 2018 en personenauto-maut voor alle buitenlandse auto’s vanaf 2016.
Dat heeft de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt vandaag op 10 april bekend gemaakt.
De vrachtwagenmaut (tol) gaat vanaf 1 juli 2018 gelden op alle bundesstraßen, naast de huidige trajecten en autobahnen. Daaraan voorafgaand wordt in 2015 het aantal mautplichtige bundesstraße-trajecten uitgebreid. Vanaf 1 januari 2016 wordt maut ingevoerd voor alle buitenlandse personenauto’s. Duitse personenauto’s worden vooralsnog buiten schot gehouden.
Twee miljard extra inkomsten
Met de extra tolheffingen wil Dobrindt zijn departement een flinke cash-injectie geven. Er zou twee miljard euro extra per jaar binnenkomen en de totale mautopbrengsten naar twaalf miljard euro per jaar tillen. Dit geld zou vervolgens geïnvesteerd worden in infrastructuur-projecten en onderhoud.
‘Gerechtigheid’
Het gegeven dat alleen buitenlandse automobilisten tol moeten betalen en niet ook de Duitsers zelf, is eerlijk volgens minister Dobrindt. “Dan worden voertuigen uit het buitenland, die de Duitse wegen gebruiken zonder Duitse wegenbelasting te betalen, ook betrokken in de financiering van die wegen. Dat is gerechtigheid.”
De invoering van personenauto-tol staat afgesproken in het regeerakkoord van de twee Duitse coalitiepartijen SPD en CDU/CSU. Dat juist buitenlandse automobilisten moeten gaan meebetalen was een explicitiete wens van de CSU, (de Beierse tak van de christendemocratische partij).
Maar de plannen hebben al tot protest geleid vanuit de regeringen van buurlanden Nederland en Oostenrijk. Ook de Europese Commissie zou tegen het plan zijn om alleen buitenlandse perosnenauto’s tol te laten betalen. De minister is met Nederland, Oostenrijk en de EU in gesprek.