Rallyrijder Martin van den Brink windt er geen doekjes om: in Dakar 2018 gaat hij voor de eindzege in het vrachtwagenklassement. De bijna 47-jarige coureur van Mammoet Rallysport zet met zijn Renault CBH Truck (voorheen Sherpa) in op maximale betrouwbaarheid. ,,Geen experimenten meer op mijn wagen.’’
Martin van den Brink maakte zijn ambities vandaag wereldkundig tijdens de Renault Trucks Experience Days in het Brabantse Loon op Zand.
Tegenslagen
Rallyrijder Van den Brink sloeg in de Dakar-editie van dit jaar al een goed figuur met zijn Renault truck met torpedoneus, zijn derde inzet met een voertuig van het Franse merk. De coureur schreef in januari twee etappes op zijn naam, maar werd op enkele cruciale momenten geplaagd door (technische) tegenslagen, zoals een turbo die door de ijle lucht in Zuid-Amerika onverwacht de geest gaf. ,,We hebben afgesproken dat op mijn Renault geen nieuw ontwikkelde onderdelen gebruikt gaan worden. We monteren onderdelen waarvan we min of meer zeker weten dat ze het kunnen volhouden. Experimenten doen we alleen nog met de tweede truck.’’
Tiende deelname
Dakar 2018 wordt Van den Brinks tiende deelname aan de monsterrally. Een eindzege in het algemeen truckklassement zou in één klap de teleurstellingen van de voorbije jaren wegpoetsen. Dat verklaart ook zijn fanatieke inzet op maximale betrouwbaarheid. De komende maanden worden ingevuld met deelname aan rally’s, zoals de Silk Way Rally in Rusland. ter voorbereiding op dat ene grote evenement in januari volgend jaar. ,,Alleen in competitieverband kun je de truck het allerbeste prepareren en aan de tand voelen’’, meent Van den Brink.
Bescheiden budget
Mammoet Rallysport heeft kans gezien ondanks een bescheiden budget van krap 1 miljoen euro (Kamaz slaat volgens Van den Brink 22 miljoen stuk, De Rooij naar verluidt 8 miljoen) een topteam samen te stellen dat om overwinningen kan strijden. ,,In het begin keken mannen als Sébastien Loeb mij nog een beetje vreemd aan. Zo van: wie is die gozer? Inmiddels weten ze dat heel goed. Je voelt het respect van de mannen. Dat is supergaaf om te ervaren.’’ Van den Brink benadrukt dat hij de prestaties niet zou kunnen leveren zonder zijn 22 mannen tellende team, dat geheel is opgebouwd uit vrijwilligers. ,,En natuurlijk ben ik dolblij met de ondersteuning van Renault Trucks in Nederland.’’