Trams kunnen uitvallen of zelfs ontsporen. Vanaf nu zorg in dat geval een uniek bergingsvoertuig van MAN van het GVB in Amsterdam voor effectieve hulp.
Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB zet sinds kort een MAN TGS 18.320 BB 4×2 in, die is uitgerust met een volautomatische versnellingsbak met koppelomvormer. Een uniek voertuig, dat in staat een tram met een gewicht van 37 ton te verslepen tegen hellingen van vier procent.
Speciale aanpassingen
“Dankzij zijn onderstel dat voor het rijden op rails geschikt is gemaakt, is de MAN geschikt om het bergingswerg op tramrails en in tramrails snel uit te voeren. Ook is de truck slechts 2,30 meter breed in plaats van de gebruikelijke 2,50 meter zodat tegemoetkomende trams niet gehinderd worden tijdens het passeren”, aldus Ben van der Heijden van het GVB.
De MAN staat paraat voor 216 trams die in Amsterdam die rondrijden over 213 kilometer spoor. De MAN neemt de taken over van een 29 jaar oude DAF-takelwagen en een Mercedes-Benz Unimog van 26 jaar. Van der Heijden: “Niet alleen het slepen gaat nu sneller, ook een ontspoorde tram hebben we snel weer in de rails. Daarbij liften we de tram eerst met behulp van vijzels, zodat we stalen platen onder de wielen kunnen schuiven. Vervolgens trekken we hem met de MAN weer in de rails.”