GK Transporten uit Leunen (Limburg) heeft onlangs een nieuwe MAN TGX 26.440 in gebruik genomen.
De MAN heeft een gestuurde en hefbare voorloopas en heeft – ondanks de beperkte ruimte aan het chassis – toch ruimte voor 700 liter brandstof.
Een voorloopas-trekker heeft sterk de voorkeur boven een enkelas-trekker bij GK Transporten: “We hebben een gunstigere aslastverdeling bij het rijden met deelladingen”, aldus mede-eigenaar Gijs Kersten.
De nieuwe MAN TGX heeft de middelhoge XLX-cabine met een voorruit die niet zo hoog doorloopt als die van zijn grotere XXL-broer.
Strenge Engelse wetgeving
De nieuwe MAN TGX wordt ingezet op onder andere Engeland. De aslastwetgeving is daar streng, maar vervoerders die met een drie-asser rijden, blijven vrijwel altijd gevrijwaard van problemen en mogen 44 ton treingewicht hebben.
De nieuwe TGX wordt ook ingezet in koelvervoer, een transportvorm waar de schoteldruk door deellading vaak iets hoger is. Ook hier biedt de voorloopas uitkomst.
Onder de dakspoiler is een lichtbeugel geplaatst.
D26-motor met 440 pk en TopTorque
De nieuwe MAN TGX is voorzien van de D26-motor met 440 pk en het TopTorque-systeem wat de motor in de twee hoogste versnellingen 200 Nm extra trekkracht geeft. Zodoende komt het koppel uit op 2.300 Nm. Daarmee kan bij hellingen langer in de hoogste versnellingen worden gereden, wat gunstig is voor het brandstofverbruik.
Daarnaast heeft de nieuwe TipMatic2-versnellingsbak extra functies als Idle Speed Driving, Speedshift en EfficiëntRoll die het brandstofverbruik eveneens verder zullen verlagen.
GK Transporten is een nog jonge onderneming.
GK Transporten
GK Transporten is in 2010 gestart en gevestigd in Leunen bij Venray. Na jarenlang als chauffeurs ervaring opgedaan te hebben bij diverse grote en middelgrote transportbedrijven, was het voor Gijs en Paola Kersten duidelijk: zij wilden een eigen transportbedrijf oprichten, waarbij klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en een uitstekende service voorop staan.
“Dat er gekozen is voor een MAN TGX, is onder andere het gevolg van de positieve ervaringen met de eerste MAN en ook van de prettige samenwerking met de MAN-dealer in Venlo”, zegt Paola Kersten. Gijs voegt hieraan toe dat ook het comfort en de leefruimte in de cabine en zeker niet in de laatste plaats het brandstofverbruik hebben meegeteld in de aankoopbeslissing. “MAN heeft in ons wagenpark van meet af aan de beloftes waargemaakt.”
Links en rechts zijn aangepaste dieseltanks aan het chassis gehangen. Niet alleen levert dit een capaciteit van 700 liter diesel op; het ziet er ook nog goed uit.
De luchtketels zijn verhuisd naar het achterkalf.
Klant op nummer 1
“De wensen van onze klanten zijn bij ons prioriteit nummer één”, vertelt Gijs Kersten. “Anders kun je het in dit vak geen vijf jaar volhouden in een tegenvallende economie. De keuze voor een nieuwe MAN past perfect bij deze missie.”