Voorafgaand aan de IAA heeft MAN diverse vernieuwingen gepresenteerd aan de gehele truck-range.
De vernieuwingen – die onder de noemer ‘Edition 2017’ vallen – zijn het duidelijkst zichtbaar bij de TGS en TGX, zo zagen we zelf deze week bij MAN in München. In de grille zitten twee nieuwe lamellen en de MAN/Büssing-leeuw is nu op een zwarte ondergrond geplaatst.
De lamellen zijn echter niet zo nieuw als je zou denken. In de ontwikkeling naar de huidige Euro 6-range zaten die in het oorspronkelijke ontwerp, zo hoorden we. Het bleek echter dat ze teveel lucht tegenhielden en optimale koeling in de weg stonden. Nu zijn ze iets gekanteld voor een goede luchtgeleiding en is de koeling gewaarborgd gebleven.
| De leeuw komt beter uit op een zwarte ondergrond. |
Aangename interieur-kleur
Zeer aangenaam, en wellicht een tikkeltje besmettelijk, is de nieuwe zandkleurige basiskleur in het interieur. Daarmee zijn de zakelijke grijstinten grotendeels uit het interieur verdwenen, ten gunste van een warmere kleurstelling. Ook het stuurwiel is nieuw.
Ongewijzigd is echter de schakel-console op de cabinevloer. Er was een belofte dat die zou verdwijnen, maar daarvoor zullen we waarschijnlijk nog enkele jaren moeten wachten tot er een geheel nieuwe truck-range komt. De ruimte in de cabine blijft echter wel opvallen, en is een goed punt van de huidige MAN-cabines.
Een plezierige zandkleur zoals bekend van Mercedes-Benz en Scania, verwarmt nu ook het MAN-interieur.
Fijn: het zonnebrillen-klepje is weg. | Jammer is dat de schakelconsole niet verdwenen is. |
Scania-bak achter D26-motor
Technisch zijn er grotere veranderingen. Zo zal een Scania-versnellingsbak standaard geleverd worden op TGS en TGX 4×2-trekkers met de D26-motor. MAN noemt dit de 12+2 versnellingsbak van ‘de partner uit Zweden’, en de bedoeling is dat die in grote aantallen bij MAN gemonteerd gaat worden.
Om die reden begint men met de 4×2-trekker met D26-motor. Alle andere en zwaardere trucks, bijvoorbeeld met de D38-motor, of met meer assen of de D20-motor, krijgen vooralsnog de TraXon-versnellingsbak van ZF.
Motorvermogens
Interessant is daarnaast een verschuiving in motorvermogens. De 12,4 liter D26-motoren krijgen nu vermogens van 420 pk, 460 pk en 500 pk, in plaats van de huidige 440 en 480 pk.
Aan die D26-motor is van alles verbeterd. Nieuw is een regelbare waterpomp, die door minder hard te pompen, het blok sneller op temperatuur kan laten komen. In de cilinders is een hogere druk bij de ontbranding, en daarvoor zijn er nieuwe, stalen zuigers die meer kracht aan kunnen. Daarnaast is de oliekoeler vernieuwd en is het EGR- en turbo-systeem verbeterd.
Het aangepaste D26-blok.
Dit is een lichtgewicht TGS met D26-motor met maar liefst 500 pk, ideaal voor tanktransporteurs.
Topvermogen D38 ook voor gewone TGX
De 15,2 liter D38-motoren krijgen vermogens van 540, 580 en 640 pk. Dat hoogste vermogen was vooralsnog alleen voor de zwaartransport-trekker bedoeld, maar wordt ook leverbaar op de een gewone TGX-trekker.
De D38 krijgt de krachtigste motorrem die er is, aldus MAN zelf, met 630 kW. En dergelijk krachtige motorrem zal in veel gevallen een retarder overbodig maken, wat een gewichtsbesparing van 70 kilogram oplevert. Koppel je die echter wel aan de aandrijflijn, dan ontstaat een remvermogen van 750 kW met piekvermogens tot 900 kW.
De in Nederland populaire 10,8 liter D20-motor zal nog slechts twee vermogensvarianten kennen met 320 en 360 pk. Overigens komt er ook een EfficientLine 3, als opvolger van de EfficientLine 2. Meer MAN-nieuws volgt in september vanaf de IAA.
Dit wordt het lange-afstands topmodel van MAN: de TGX met D38-motor met 640 pk.