MAN introduceert nieuwe productfeatures voor zijn TG truckgeneratie die vorig jaar werd gelanceerd. De nieuwe systemen en uitvoeringen maken de TGX, TGS, TGM en TGL veiliger en gebruiksvriendelijker, maar ook efficiënter en digitaler, aldus de truckbouwer.
MAN OptiView, MAN CruiseAssist, over-the-air updates met MAN Now en nieuwe digitale diensten zijn slechts enkele van de innovaties die tussen nu en begin 2022 op de markt komen. Features die chauffeurs en transportbedrijven blijvende voordelen bieden in hun dagelijkse werkzaamheden.
MAN OptiView
De belangrijkste optische highlight van de features voor alle modellen is de afwezigheid van alle traditionele buitenspiegels. Het nieuwe, optionele spiegelvervangingssysteem MAN OptiView, dat vanaf oktober te bestellen is, werkt uitsluitend met camera’s en vervangt ook de frontspiegel en trottoirspiegel. De in totaal vijf camera’s laten zien wat er rondom de vrachtwagen gebeurt op twee grote hoge-resolutieschermen op de A-stijlen en op het display van het mediasysteem. De chauffeur kan kiezen uit verschillende zichtopties, die stuk voor stuk de dode hoek consequent elimineren, het zicht verbeteren en bovenal de veiligheid voor de andere weggebruikers aanzienlijk verhogen. Ook de TurnAssist en LCS functies zijn in het displayconcept geïntegreerd.
Digitaal met het oog op de toekomst
Fleetmanagers zijn hier net zo blij mee als met de uitgebreide reeks over-the-air feature-updates en nieuwe functies op de gratis MAN Driver App. MAN Perform, de tool voor het analyseren van de performance van chauffeurs en voertuigen, wordt eveneens geüpgraded tussen nu en begin 2022. Met nieuwe functies zoals geautomatiseerde voertuig- en chauffeursrapporten en inzicht in het gebruik van de aanwezige veiligheids- en assistentiesystemen.
Het digitale onderhoudsbeheersysteem MAN ServiceCare biedt ook een groot voordeel in de vorm van een verbeterde uptime van de voertuigen. Het ServiceCare Center zorgt ervoor dat er tijdig contact wordt opgenomen met de klant als er een storing optreedt aan het voertuig – voordat deze storing tot een defect leidt.
Zelfstandig sturen, afremmen en versnellen
De nieuwe assistent LCCPA voor het vermijden van botsingen zorgt voor meer veiligheid bij het wisselen van rijstrook. Als uitbreiding van het vorige waarschuwingssysteem, LCS, voor rijstrookverandering, grijpt de assistent in door tegen te sturen als er een aanrijding dreigt. De nieuwe MAN CruiseAssist-functie biedt een andere vorm van elektronische rijassistentie. Deze kan worden gebruikt om de TGX en TGS zelfstandig te sturen, af te remmen en te versnellen in het verkeer op de snelweg, zelfs in geval van files. Hoewel de chauffeur altijd de handen aan het stuur dient te houden, neemt het systeem hem of haar veel werk uit handen en biedt het aanzienlijke veiligheidsvoordelen. Beide systemen zijn vanaf juli beschikbaar voor de TGX en TGS. De LCS assistent voor het vermijden van botsingen bij het veranderen van rijstrook die al beschikbaar waren voor de TGX en TGS – kunnen vanaf oktober worden besteld voor de TGM.
TÜV constateert duurzame efficiëntie
De nieuwe, dynamische koppelaanpassingsfunctie en de extra toerentalverlaging bij EfficientRol zorgen voor een verdere reductie van het brandstofverbruik. In combinatie met de lichte en efficiënte MAN TipMatic 12-versnellingsbak. Deze wordt standaard in 4×2 trekkers wordt toegepast. De aerodynamica wirdt verder verbeterd door het ontbreken van alle buitenspiegels en de komst van een nieuwe zonneklep. Met de 430 tot 510 pk D26-motorserie in het internationale langeafstandstransport kan een extra brandstofbesparing tot 3,7% worden gerealiseerd, volgens MAN.