MAN heeft samen met Benteler Engineering Services in Helmond en Faun de Metropolis ontwikkeld: een hybride vuilniswagen.
Het is een drie-assig TGS-chassis met Faun vuilniswagenopbouw en hybride techniek van Benteler. De truck heeft zijn eigen dieselmotor maar ook een elektromotor en een accupakket.
Tweede dieselmotor
Verder is de truck voorzien van een tweede dieselmotor: een Audi V6 dieselmotor van 200 pk en een generator waarmee extra elektriciteit kan worden opgewekt. Dit is een zogeheten range-extender die ervoor kan zorgen dat de truck electrisch kan blijven rijden. (Soort van, natuurlijk, want de Audi-diesel is net zo goed een dieselmotor als de MAN-diesel dat is).
Electromotor
De elektromotor in de truck heeft een vermogen van 270 pk en die drijft niet alleen de wielen van de truck aan. Ook de hydrauliek van het kraaksysteem en de rem- en stuurbekrachtiging van de truck worden door de electromotor aangedreven.
Momenteel is er één prototype beschikbaar en die zal door Sita getest gaan worden in België. Overigens nam Sita onlangs ook twee LNG-trucks in gebruik voor het vervoer van afval in de regio Arnhem-Duiven.
Enorme besparing mogelijk
Hybride-trucks zijn uiterst effciënt in het stadsvervoer. Met elke rembeweging wordt energie teruggewonnen in de vorm van elektriciteit. MAN en Benteler stellen dat in de huisvuilophaaldienst een enorme dieselbesparing van 75 procent mogelijk is.
Concurrent Volvo heeft eveneens een hybride vuilniswagen. Een aantal van deze FE Hybrids is inmiddels uitvoerig en met succes getest door de Roteb in Rotterdam. Ook de gemeente Breda schafte twee van deze FE’s aan.
Daarnaast bieden ook DAF, Renault en Mercedes-Benz hybride trucks aan.