Maak een account aan en switch eenvoudig tussen jouw favoriete magazines


10 april 2025 | 16:33

MAN in de toekomst over op elektrisch voor eigen logistiek

Om zijn koolstofuitstoot te verlagen gaat MAN Truck & Bus over op elektrische vrachtwagens voor het transport van goederen en voertuigen. De aanbesteding voor de elektrificatie van de eerste veertig routes is van start gegaan en de contracten zullen snel overeengekomen worden, als het aan de fabrikant ligt, waarbij het doel is in 2026 van start te gaan.

“We willen een grote stap nemen in groene logistiek”, aldus Michael Kobriger, lid van raad van het bestuur met als verantwoordelijkheid productie en logistiek. “Op deze manier willen we ook onze klanten laten zien welke voordelen het gebruik van batterij-auto’s in de transportsector biedt voor het milieu en onze bedrijfsvoering.”

Samen met DB Schenker voert MAN momenteel al een test uit met een eTGX, die per dag twee rondjes Bamberg-München of Bamberg-Neurenberg rijdt. “We gebruiken het voertuig nu een paar weken voor de logistiek van de MAN-fabriek. Onze eerste ervaringen zijn positief. Het voertuig heeft een gemiddeld verbruik van 121 kilowattuur – en dat in de winter. Dat is echt uitstekend. De feedback van de chauffeurs is ook consistent positief. De rijervaring is geweldig en de afwerking van de voertuigen is uitstekend. De chauffeurs zijn blij. Wij zijn tevreden. Wat wil je nog meer!’ zegt William Kratsch, hoofd van Directe Operaties bij DB Schenker. Afgelopen januari heeft DB Schenker tien volledig elektrische MAN eTGX’en aan zijn vloot toegevoegd, die sindsdien op verschillende routes in heel Duitsland zijn ingezet.

Lees ook: Volvo FH Aero Electric met ADR AT-goedkeuring voor JGT

Ontwikkeling van laadinfrastructuur in het MAN-netwerk

De laadinfrastructuur bij de MAN-fabriek in München is flink uitgebreid, zodat volledig elektrische vrachtwagens snel en direct nabij het dock kunnen laden. Tegelijkertijd worden er in totaal vier laadstations met een capaciteit van 400 kW per stuk gebouwd bij het MAN-servicecentrum in Karlsfeld, met voldoende ruimte voor complete combinaties. Ook de locaties in Dachau, Neurenberg en Salzgitter zijn voorzien van de benodigde laadinfrastructuur. De oplaadstations in Karlsfeld maken deel uit van de samenwerking met het energiebedrijf E.ON, waarmee ongeveer 170 locaties met zo’n 400 oplaadpunten voor het openbaar opladen van elektrische vrachtwagens in heel Europa worden gerealiseerd. E.ON en MAN investeren in de nieuwe laadlocaties, die worden gebouwd langs het bestaande MAN-servicenetwerk en waar commerciële voertuigen van andere fabrikanten ook openbaar kunnen opladen. Alleen al in Duitsland zijn er ongeveer 125 locaties gepland.

Al meer dan 150 MAN eTGX-en in gebruik

Sinds begin 2025 zijn er in totaal meer dan 150 eTrucks van MAN succesvol ingezet door logistieke dienstverleners in Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland, waaronder bekende namen zoals DB Schenker, Duvenbeck, Dachser, Dräxlmaier en Koopman. De voertuigen maken deel uit van een eerste pre-serie van 200 voertuigen die MAN al in 2024 heeft geproduceerd voor klanten die snel de overstap naar elektromobiliteit willen maken. De eTrucks hebben tot nu toe samen bijna een miljoen kilometer afgelegd. Met een gemiddeld verbruik van ongeveer 100 kilowattuur per 100 kilometer in de praktijk in verschillende routeprofielen met variërende laadgewichten, bewijzen de voertuigen zeer efficiënt te zijn. Vergeleken met een diesel vrachtwagen, die ongeveer 27 liter per 100 kilometer verbruikt, zouden ze ongeveer 820 ton CO2 hebben bespaard dankzij hun batterij-elektrische aandrijfsysteem en het gebruik van 100 procent groene elektriciteit.

Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
02 mei 2025
T.S.K. 2025
03 mei 2025
WSI Open dag 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
09 mei 2025
Truckers Weekend Boerschop 2025
14 mei 2025
ReinigingsDemoDagen 2025
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
Zie volledige agenda