Voor leveringen in de binnensteden van Amsterdam en Haarlem zet Van Santen voortaan een volledig elektrische MAN eTGM in. Daarmee heeft het bedrijf een regelrechte primeur in huis.
Van Santen Transport uit Haarlem is een veelzijdig transportbedrijf. Naast internationaal- en zwaar transport, kraanverhuur en intern transport verzorgt Van Santen ook de distributie van bouwmaterialen voor Stiho en Baars & Bloemhoff.
De MAN eTGM heeft een accupakket van 230 kWh en daarmee een actieradius van 180 kilometer. Het vermogen bedraagt maar liefst 3000 Nm en het laadvermogen van de 6×2 motorwagen bedraagt negen ton. “Wij lopen hiermee voorop in de transitie naar duurzaam transport. Onze ambities om elektrisch te gaan rijden werden vier jaar geleden al vastgelegd in een intentieverklaring met MAN Trucks. Wij willen daarmee ruim voor de deadline van 2030 klaar zijn voor de toekomst. Door de distributie in steden, te beginnen met Haarlem en Amsterdam, elektrisch uit te voeren lopen we nu voorop in de transitie naar duurzaam transport,’’ aldus directeur Marcel van Santen.
Elektrische meeneemheftruck
De nieuwe MAN eTGM heeft als standplaats Haarlem, van waaruit de distributie van bouwmaterialen plaatsvindt voor Haarlem en Amsterdam. De drie-assige bakwagen is voor het lossen bij de klant uitgerust met een eveneens elektrische Moffett meeneemheftruk. Baars & Bloemhoff, Stiho, Giebels en Qoqon zijn onderdeel van DSG. De samenwerking met Van Santen Transport helpt het moederbedrijf om de duurzaamheidsambities van het bedrijf te realiseren.
“Wij beginnen nu met de duurzame emissievrije distributie in twee steden, maar het is onze ambitie om ook de andere grote steden in de Randstad in de toekomst op deze manier te bedienen,’’ aldus Mark Bos, transportmanager van DSG. Deze formules voor de bouw en interieurbouw hebben ieder een eigen specialisme. De klanten zijn vooral bouwbedrijven, aannemers en interieurbouwers. De losadressen bevinden zich vaak diep in de binnenstad en woonwijken.
Emissieloos transport
Emissieloos transport past in de filosofie van DSG voor een duurzame toekomst en samen met vervoerder Van Santen worden deze ambities nu gerealiseerd. ,,Vanuit ons centrale magazijn in Utrecht worden wisselbakken naar Haarlem gereden met een combinatie. Daar worden de afzetbakken overgezet op de distributietrucks, die er vervolgens mee naar de klant rijden. Wij beginnen nu met Amsterdam en Haarlem, maar de ambitie is dat we ook de andere grote steden in de Randstad en in de verdere toekomst Nederland op deze manier willen bedienen’’ aldus Mark Bos van DSG.