Het ziet er naar uit dat dit jaar de boeken in zal gaan als het jaar van extremen. Benoemen is niet nodig, dat wordt dagelijks op het nieuws al gedaan. Toch is er naast alle narigheid ook positief nieuws. Zo konden we eindelijk weer eens ouderwets feestvieren tijdens de twee mooiste dagen van het jaar. Dan hebben we het overigens niet over het weer. Een uitgebreid fotoverslag van het Truckstar Festivsal vind je in deze extra dikke Truckstar.
Niet afhankelijk zijn van anderen bij het laden en lossen, maar zonder wachttijd zelf aan de slag waar en wanneer je maar wilt. Dat kan met een meeneemheftruck. We nemen er zes onder de loep.
Indrukwekkend is de DAF bergingstruck van Haulo Berging, chauffeur Henk de Graaff laat ons de mogelijkheden van deze krachtpatser zien. Ook maken we in dit nummer kennis met Emuline die onder de bijnaam ‘pink lady’ met een portaalarmtruck in de weer is, gaan we een dagje mee in de DAF van Kevin van Valderen en bewonderen we de Actros van Corné Vos die voorzien is van een bijzondere lak en daardoor regelmatig van kleur verschiet.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 9-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 9 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Feestvieren hebben we met z’n allen met meer overgave dan ooit gedaan. We zaten bij onze trucks te barbecueën en bier te drinken, we slenterden over de baan, we ouwehoerden met oude bekenden, we bewonderden de trucks in de showstraat en we brulden mee tijdens de Hollandse Avond. En we zeiden tegen elkaar: dit laten we ons nooit meer afpakken.
In deze Truckstar vind je een selectie uit de duizenden foto’s die tijdens het Festival zijn gemaakt, zodat je het een beetje kunt meebeleven als je er niet bij was en het gevoel weer een beetje terugkrijgt als je er wel bij was.
Vandaag stappen we bij Ivo Machiels in die een nieuwe Volvo FH onder zijn achterste heeft. Best bijzonder, want hij reed op een Scania V8, maar ging liever over op dat andere Zweedse merk. Ivo is een enthousiaste chauffeur. Toch is hij niet als chauffeur geboren. Zijn vader werkte in de fabriek en Ivo laste aluminium aan elkaar. Tot het werken in de fabriek zijn tol eiste. Zijn vader werd ziek en niet veel later overleed hij. Het zette hem aan het denken en hij koos voor een ander beroep, buiten de fabriek. Het werd de vrachtwagen.
Met twee trucks vol aardappelen, uien en andere hulpgoederen zijn Alfred Aarten en Gerjan Wielink naar Oekraïne gereden, de eerste keer tot de grens en iets eroverheen, de tweede en derde keer diep Oekraïne in, tot een paar kilometer van de Russische grens. ,,Met deze ritten hadden we het gevoel: je doet het echt ergens voor. Je kunt echt het verschil maken. Dat geeft veel voldoening. Risico’s? Tja, als je alle risico’s wilt vermijden, kun je beter in bed blijven liggen.” Ze vinden zichzelf geen helden en ze zijn ook zeker geen cowboys. „Wij vonden dat het risico verantwoord was, dus we zeiden tegen elkaar: dit doen we gewoon.”
Zelf laden en lossen waar je wilt en ook nog eens zonder wachttijd. Een meeneemheftruck heeft zo z’n voordelen. In deze Truckstar zetten we meerdere modellen van drie merken naast elkaar.
„Het wagenpark van Witmix Boutmaterialen bestaat hoofdzakelijk uit Renaults, van een zware Kerax 8×4 tot een Master-bestelbus met laadbak”, vertelt Ron Witlox. “De Renault T 4×2-trekker die ik een paar jaar geleden heb gekocht, was de eerste in de nieuwe huisstijl. Deze stijl heb ik daarna doorgetrokken en vind je ook terug op de nieuwste aanwinst, de Renault T 6×2-trekker. Op het terrein van Witmix staat zijn nieuwste aanwinst al keurig klaar voor vertrek. Ron kun je dagelijks achter het stuur vinden in plaats van achter een bureau. Tezamen met zijn team van 26 werknemers is hij de drijvende kracht achter Witmix.
Flora Nova heeft een paar honderd hoveniers, die zich verplaatsen in zo’n 115 busjes, al dan niet met aanhanger. Voor het grotere materieel zijn er een zestal DAF’s. „Voor de kwekerij hebben we twee bakwagens, allebei CF’s”, vertelt Wim van Riemsdijk. „Ook hebben we twee oprijwagens: een LF met daarop een veegmachine en een CF met een mobiele kraan”, aldus de chauffeur. Dan zijn er nog twee knijperauto’s. Wim heeft de nieuwste. Het is een stoere wagen met vier assen, waarvan er drie sturend zijn en waarvan de sleep- en voorloopas kunnen worden gelift. Wij rijden een dagje met hem mee.