Het begint eindelijk te zomeren. Dat zou je moeten kunnen merken aan de weersomstandigheden maar dat is in Nederland niet altijd het geval. Nee, in dit land zijn de wegwerkzaamheden eigenlijk een betere indicatie. Vanaf nu is het hier namelijk ieder weekend weer raak, met in het beste geval hinder en in het slechtste geval volledige afsluitingen. Heeft dit meestal veel chagrijn bij de gemiddelde weggebruiker tot gevolg, het laatste weekend van juli is dat in de omgeving van het TT-Circuit in Assen niet het geval. Daar staan zowel bij aankomst van al het truckgeweld, op vrijdag en zaterdag, de truckspotters en andere truckliefhebbers onze bezoekers toe te zwaaien en bij vertrek op zondag, uit te zwaaien. Je zou er bijna voor in de file gaan staan.
Maar vooralsnog zoeken we het in dit nummer liever wat verder weg, zoals de rit die Jack en Rijk met 8.000 kussens maakten naar de Griekse vluchtelingenkampen. Vanuit datzelfde Griekenland mocht Bert Mateboer onderweg naar Zweden de verschillende nieuwe Volvo modellen uitproberen. In Canada stapte ook Korneel in zijn Freightliner voor weer eens een stevige rit en in het verre Japan bezocht Michael Oudman truckstyler Senopro die dit jaar met een Scania naar ons Festival zal komen.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 8-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 8 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.
In dit nummer van Truckstar testten we de nieuwste trucks met dagcabines, zo is ook in het distributiewerk een fijne cabine geen overbodige luxe. En al overnacht je niet in je truck, je wilt net zo goed een fijne werkplek en wat ruimte om je heen. Daarnaast heb je op sommige punten extra eisen. Als je vaak moet in- en uitstappen, wil je dat de instap lekker soepel gaat. En in stadsverkeer is goed zicht op fietsers en voetgangers onontbeerlijk.
Johan Korevaar is kraanmachinist, chauffeur en zo nu en dan ook elektricien. Maar hij reed nooit eerder op een Volvo, dus is het best even wennen aan de nieuwe FH 500. Johan werkt voor Voet Energy Solutions. „We doen eigenvervoer, het verhuren en plaatsen van stroomaggregaten, batterijen en mobiele laadpalen, voor netbeheerders, bedrijven en evenementen. Als er ergens een probleem is met de stroomvoorziening moet er soms snel worden gehandeld. „Vaak weet ik ’s morgens niet waar ik de dag zal eindigen”, zegt Johan.
Freda Kraanverhuur uit Heerhugowaard houdt zich voornamelijk bezig met grondverzet. Met verschillende graafmachines, van minigravers tot 25 ton zware rupskranen, en twee transportcombinaties zijn Mats en zijn broer Rik bezig in het bedrijf van hun ouders. Dat had behoefte aan een nieuwe truck, maar dat moest wel een alleskunner zijn. En dus is er nu na anderhalf jaar wachten een nieuwe Ginaf 8×4 met HMF-kraan met knijper en Hyva-haakarmsysteem. Alleen is het raar dat op de grille de naam DAF staat. Hoe zit dat?
Omdat de teller van de Iveco S-Way 530 als we opstappen nog maar op 2.425 kilometer staat, haalt Carlo de zweep er nog niet over. Met een voorgeladen trailer gaan we op ons gemak onderweg naar Oud-Beijerland voor het eerste losadres. Dat is voor Carlo dicht bij huis. „Het liefst rijd ik naar Groningen of Limburg. Dan heb ik zes à zeven losadressen op een dag en ben ik de hele dag bezig. Vandaag hebben we een iets rustiger dagje en dat is ook wel eens lekker.”