Het loopt alweer aardig richting zomer. En dat betekent in ons geval de geboorte van een nieuw Fotojaarboek waarvan we ieder jaar schrijven dat er weer meer trucks in staan. Dat is dit jaar niet anders en we doen er zelfs nog een schepje bovenop, want we kunnen jullie melden dat deze editie de dikste ooit is. En er is meer. Want naast deze Truckstar ontvangen onze abonnees de inmiddels vertrouwde Super Truck Special in de bus. Deze uitgave vol blikvangers uit heel Europa kun je ook wel beschouwen als een opwarmertje voor het Profile Truckstar Festival, want een flink aantal van de in deze editie gepubliceerde kanjers kun je daar in levende lijve ontmoeten. Naast kijken en bekeken worden, moet er natuurlijk ook nog gewoon gewerkt worden. Over werken en hoe dat er vroeger aan toe ging worden we door de ‘hangouderen’ van Albert Keijzer helemaal bijgepraat, zelf staken we de handen uit de mouwen tijdens een kennismaking met de nieuwe generatie bouw- en constructievoertuigen van DAF, zorgt Anthony ervoor dat de rit met zijn kilometermiljonair gesmeerd verloopt en maken we kennis met drie jonge transportondernemers.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 7-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 7 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Baggerbedrijf Midden Nederland is gevestigd in Haastrecht en gaat met meerdere baggerteams op pad. Onderdeel van zo’n team is een baggerboot waarop voorop een grote schuif zit, waarmee de smurrie naar één punt wordt geschoven. Daar staat een graafmachine met een knijperbak die het spul in vrachtwagens laadt. Vervolgens is het pendelen naar de loslocatie. Sinds kort rijden ze met een fraai uitgevoerde Iveco S-Way, waarvan Redouan Ben Yadir de gelukkige bestuurder is. Lukt het hem om die Italiaan ook mooi en vooral schoon te houden?
Anthony Mensink is de beschermengel van de twintig jaar oude DAF XF 95.480 Super Space Cab lowdeck en druk in de weer met zijn wagen. Die staat met de grille open op de drempel van de garage. Erachter hangt een Schmitz-tautliner, een megatrailer. Als ik ernaartoe loop, hoor ik dat de motor loopt. Gelukkig, hij doet het nog wel. Anthony neemt de laatste twijfel weg door te zeggen dat hij de cabinepennen aan het smeren is. Dat moet het geklapper van de cabine tegengaan. Er zit speling tussen de pennen en de ringen. Oorzaak: twintig jaar lang intensief gebruik.
Het rondje door de groeve in Brunssum baart de begeleiders van het DAF pers-event zorgen. DAF heeft vier voertuigen uit de nieuwe Construction-reeks naar de groeve meegenomen, zodat wij ze kunnen proberen in de omstandigheden waarvoor ze zijn gemaakt. De natte Limburgse klei maakt de wegen daar superglad. Dat merkt collega Arjan al als hij bij het oprijden van de groeve met zijn 6×4-kipper wel instuurt, maar gewoon rechtdoor glijdt. Recht op mij af! Even van het gas af en de auto stuurt alsnog in, maar voor de zekerheid heb ik een stapje opzij gedaan.
Vol trots staat Jef Dauwen naar zijn nieuwe vrachtwagen te kijken. „Het was tijd voor een nieuwe vrachtwagen en het afgelopen jaar is mijn vader Luc zestig geworden. Een beter cadeau is er niet!”, vertelt hij. De Scania S770 V8 heeft naast de imposante kleuren ook een kraan en is voorzien van een containerlaadsysteem. „Op deze manier kan ik snel de bakken wisselen”, vertelt Luc trots. „De kraan gebruik ik natuurlijk ook, afhankelijk van de opdracht”, zegt hij. ,,We hebben ook het interieur laten aanpassen. De kleur hebben we samen gedaan, de rest heb ik aan Jef overgelaten.”
Om half zes in de ochtend is er nog nauwelijks verkeer op de weg en met een rustig gangetje kachelen we naar Zwolle, waar we om zeven uur de eerste pallet moeten lossen.
Arjen de Ligt is bijzonder blij met zijn nieuwe DAF XG+ in lowdeck-uitvoering, voorzien met een 480 pk motor. Het is een wipkarcombinatie en dit type truck vindt steeds meer liefhebbers omdat hij een stuk meer laadruimte biedt. Als je niet veel hoeft te koppelen is dat heel prettig. En hij rijdt ook comfortabeler.