Gaat het in de landelijke media vooral over het politieke landschap, de polarisatie, alle soorten van crises en zo verder, wij doken voor de verandering eens in de gemoedstoestand van de hedendaags weggebruiker. Dat aan ons wegennet het een en ander te timmeren valt en er daardoor meer oponthoud en files zullen ontstaan in 2023, daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Wat dat met de gemoedstoestand van veel automobilisten en chauffeurs doet, dat laat zich raden. Maar als er onderling zonder echt zwaarwegende oorzaak overgegaan wordt tot geweld, dan vraag je je toch wel af hoe het gesteld is met de geestelijke gezondheid van die weggebruikers. Jos Schoemans kreeg, notabene op de dag van de vrachtwagenchauffeur, met een geval van verkeersagressie te maken waarvan hij nu nog slapeloze nachten heeft. In deze Truckstar lees je wat hem overkwam.
Zoals Jos zullen er meer zijn en dus is het in dit nummer weer hoog tijd voor een stamtafelgesprek over dit fenomeen. Ook Erik, berger bij Collewijn is door zijn werkzaamheden regelmatig getuige van de gevolgen van verkeersagressie, daarnaast weet hij vaak ternauwernood te ontsnappen aan een aanrijding, of, zoals hij het zelf verwoordt: ze rijden de vouwen uit je broek.
Ondertussen, aan de andere kant van de oceaan, heeft Joe Lenssen totaal geen last van verkeersagressie. Hij maakt er dit jaar zijn droom waar, (konvooi-) rijden over de Ice Roads in Canada, alwaar kameraadschap hoog in het vaandel staat. In deze Truckstar zijn ervaringen.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 4-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 4 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Mean & Green machine
Voorbij Funderingstechniek is gevestigd in Amsterdam, waar je, als je het terrein oprijdt de kolossen niet kunt missen. Hetzelfde geldt voor de felgroene Volvo FH16 van Dennis Knook. Die al bijna drie jaar met deze opvallende Volvo alle losse delen, zoals de giek, ballast en dat soort dingen voor Voorbij vervoert. „Ik zou onze machines heel graag zelf rijden met een flinke dieplader, dat lijkt me echt ultiem,’’ zegt Dennis, en dan: ,,Toch is wat ik nu doe ook mooi hoor.’’
De vouwen uit je broek
Op een zonnige zaterdag in januari stap ik in bij Erik Schuurmans. Zijn dienst bij Collewijn Berging is al op vrijdag begonnen en duurt nog tot en met maandagmorgen. Die dienst bestaat voor een deel uit slapen en een deel uit hard werken. Als ik bij hem instap, heeft hij zijn eerste rit er al op zitten. Maar niet veel later kan hij opnieuw op weg. Erik moet een Peugeot 108 ophalen die de avond ervoor betrokken was bij een aanrijding.
Doorgaan tot het gaatje
Deenser dan deze truck kom je ze niet snel niet tegen. We hebben het over de DAF XF 105 510 Super Space Cab van Transportena & Zn’s uit Sneek met tautliner en kooiaap. Als je tegen een kenner zou zeggen dat deze stralende Eindhovenaar meer dan twee miljoen kilometer heeft gelopen, zou die zeggen dat dat niet kan, of, dat het wel kan, maar dat de kilometers dan niet zijn gemaakt in het transport dat hij nu doet. Daarin heeft die kenner dan weer gelijk.
Kleine wasjes grote wasjes
„Ik moest hem nog wel even wassen.” Je leest het regelmatig terug in de reportages in dit blad. Als we meegaan met een chauffeur wil hij met een blinkende wagen de weg op. Niet zomaar, want een net gewassen wagen ziet er niet alleen mooi uit, wassen is ook gewoon nodig. Het is een onderdeel van het algemeen onderhoud. In Nederland zijn er elke zaterdag vele honderden jongens en meisjes bezig met het schoonmaken van vrachtwagens. In deze Truckstar laten we er zeven ‘shinen’.
Tornado op wielen
Zuigwagens zijn geen nieuw fenomeen. Ook Pepels heeft er drie aan het werk. Toch is de nieuwe zuigwagen van het bedrijf bijzonder. Deze werkt met een vacuümpomp in plaats van met een turbinewiel. Een totaal andere manier van werken. Mitch Bours is de bestuurder van deze nieuwe Scania R500 XT die aan beide kanten van bumper tot bumper is volgebouwd met pompen, compressoren, een hogedrukreiniger, hydrauliekolietanks en meer. Allemaal nodig om de opbouw, een twaalfkuubs roestvaststalen zuigunit van het Italiaanse Cappellotto, te laten werken.
Boerenwerk op het Zeeuwse land
Met alle verlichting aan staat de MAN TGX van Jasper Franse al warm te draaien: een fraai gezicht. Na een kop koffie gaan we op weg. Het eerste adres is dichtbij, een uiengroothandel in Kruiningen. Het is een groot bedrijf, waar het een drukte is van jewelste. Onophoudelijk komen uien binnen via een lopende band: ze worden gesorteerd, verpakt en in kratten geladen. Zeeland is het Europese centrum van de uienhandel, zo hoor ik van Jasper. Er staat ons vandaag dus nog heel wat werk te wachten.