Nu na een turbulente verkiezingsavond het stof is gedaald, kijken we wat de grootste partij van Nederland in petto heeft voor het wegtransport in toekomstige jaren. In het verkiezingsprogramma worden er bitter weinig woorden aan vuil gemaakt. Sterker nog, het woord wegtransport komt er helemaal niet in voor. De beknopte samenvatting rept van ‘meer wegen aanleggen’ en ‘alle milieuzones schrappen’. Dat eerste doet vermoeden dat we voorlopig van alle wegwerkzaamheden en het daarmee gepaard gaande oponthoud nog niet verlost zijn, het tweede suggereert dat investeren in elektrisch in plaats van diesel even ‘on hold’ gezet kan worden. Afijn, de tijd zal het leren, beter richten wij onze blik maar op de zeer nabije toekomst, zet dus de volgende datum alvast in je agenda: 14 december, de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Wie weet komen we elkaar tegen die 14e en kunnen we je, als je de sticker tenminste op de truck hebt geplakt, verrassen met 50 euro.
Om in de tussentijd de zinnen te verzetten nemen we je in deze Truckstar mee met Tinus ‘tussengas’ Koops naar het zuiden van Duitsland, ervaren we het verschil tussen de Volvo FH van dertig jaar geleden en de hedendaagse nieuwe generatie, maken we kennis met heel veel jubilerende transportbedrijven, bezoeken we Swedefest in Engeland en kijken we door de lens tijdens de fotoshoot bij Van de Hoef uit Groenekan. Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 13-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 13 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Tinus Tussengas
Hij is de enige met een vaste trailer wat erop duidt dat Tinus Koops bij Nijdam niet zomaar een chauffeur is. Dat klopt ook. In de mail die wij ontvingen, staat: „Wij hebben een heel speciale chauffeur in dienst, genaamd Tinus, met als bijnaam Tinus Tussengas. Hij is 72 jaar en rijdt nog elke week internationaal met zijn tautliner. Hij is teleurgesteld als hij niet op zondag mag vertrekken. Hij doet niet onder voor jongere chauffeurs. Sterker nog, als hij is geladen, helpt hij de rest even een handje mee. Kortom: een chauffeur met toewijding en passie.”
Bij een familiebedrijf in dienst
„Na mijn dienstplicht en een kort avontuur als timmerman, werd ik door de oude Moes aan de keukentafel aangenomen”, vertelt Hans Peters (62) die al ruim 42 jaar bij het familiebedrijf Moesbergen in dienst is. Het bedrijf had destijds vier wagens, Scania’s 111 met fraaie lichtbakken en een imperiaal op het dak. Het was de tijd van trailers afzeilen en het Polenkonvooi en ook de tijd dat Woudenberg nog een écht transportdorp was. Maar tijd om te mijmeren over wat was, is er vanochtend niet. Joop Moesbergen heeft een mooi rondritje bedacht en dus start Hans snel de motor van zijn zeven jaar oude Renault T.
Dikke neus
Een hoogtepunt uit Bernhards carrière bij Krommenhoek was de deelname aan het Profile Truckstar Festival, afgelopen zomer. „Ik had een foto ingestuurd voor het Fotojaarboek en er totaal niet bij stilgestaan dat ik een van de genomineerden zou kunnen worden. Toch is dat wat er gebeurde, ik werd uitgenodigd om met mijn truck bij de mooiste trucks van Nederland te staan. Helemaal te gek en supergaaf om mee te maken. Ook het moment dat je langs de tribune rijdt, is echt kippenvel. Ik weet zeker dat dit de meest gefotografeerde vrachtwagen is die Krommenhoek ooit heeft gehad”, zegt de negentienjarige Bernhard Korsten trots.
Emotionele verrassing
„We hebben vandaag een rondje Friesland”, steekt Sjaak van wal. „Er zit weinig druk achter, dus dan is er ook tijd om foto’s te maken”, geeft hij aan. Alleen de weersverwachting baart ons allebei een beetje zorgen. „Ik heb me gisteren gek gepoetst op deze auto, dus ik hoop wel dat we het een beetje droog houden. De ogen van de 65-jarige Sjaak van Thiel beginnen te glimmen als het gaat over zijn Volvo FH. Die kocht zoon Tom speciaal voor zijn vader, zodat die in stijl de laatste kilometers tot het pensioen kan maken.
30 jaar Volvo FH
Even terug naar het begin van de Volvo FH, 1993. In Truckstar lezen we: „Volvo heeft recent de wereld getoond hoe zij denkt dat een vrachtwagen er in het jaar 2000 uit moet zien. Het is een ruimteschip. Doordacht tot in het laatste detail en met een fantastische werkplek voor de chauffeur.” Om de verjaardag van de FH te vieren, liet Volvo Trucks Nederland ons zien wat er sinds de eerste FH allemaal is veranderd. We reden de Volvo FH in een diesel-, een LNG- en een elektrische versie. En als kers op de taart: de dertig jaar oude FH Classic.