In deze Truckstar een uitgebreid verslag van de IAA, de belangrijkste beurs voor de transportwereld die vanwege corona vier jaar geleden voor het laatst werd gehouden. Het was een tentoonstelling waar een behoorlijke spanning heerste. Dat was vanwege de aanstaande energie-transitie naar emissieloos rijden. Vrijwel alle merken lieten zien hoe ze dit denken aan te pakken: met elektrisch rijden. Bij al het elektro-geweld past ook mooi het nieuws van de Zero, een nieuwe vrachtwagen van Volta Trucks, die in niets lijkt op wat we gewend zijn.
Dat veel chauffeurs in het boerenwerk actief zijn lijkt ons een goede reden om daar in dit nummer eens wat extra aandacht aan te schenken. We gaan mee met een kalverentransport, rijden met graan, klimmen op de Agro truck voor het binnenhalen van de maïsoogst en brengen een bezoek aan de VoerBoerOnTour Club. Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 11-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 11 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
It’s electrifying
De IAA is de belangrijkste transportbeurs van Europa. Het is ook zonder meer de grootste, met vele hallen vol exposanten en forse buitenterreinen waar ook van alles aan groot materieel te zien is. In deze Truckstar een verslag.
Zijn doel bereikt
Met een tweedehands Scania-bakwagen startte Eric van Muijlwijk met het ophalen van kalveren in Denemarken voor Van Dijk, en nu, na drie jaar sparen is er een nieuwe veewagen. ,,Een Scania R vanwege de lagere instap”, legt Eric uit. De opbouw, gemaakt door Ravenhorst, is dicht aan de zijkant, dwars geventileerd en temperatuur geregeld. Ook is er een varkensklep opgebouwd. ,,Deze klep ligt bijna plat op de grond. Nadat de hekjes dicht zijn, gaat hij horizontaal omhoog. Zo lopen ze gemakkelijk de bak in. Dat is beter voor de kalfjes en beter voor mijn rug’’. We maken een rit mee met dit luxe kalverenhotel.
Dikke doordouwer
Chauffeur Ron Schepers (53) maakt een uitnodigend gebaar: we mogen mee op het ritje van het veld naar de boerderij, in de MAN-Agrotruck van Loonbedriijf Mart Munsters. De truck is omgebouwd tot een landbouwvoertuig. Onder andere werden er bredere wielen en banden aangebracht, werd het chassis aangepast en werd er een luchtdrukwisselsysteem geplaatst. Om in de cabine te komen, is een flinke klim. Je moet eerst je linkervoet in het wiel zetten voor je de afstand tot de eerste opstaptrede kunt overbruggen. Je zit dan lekker hoog, maar voor de rest is er weinig verschil. Binnenin ziet de truck eruit als elke andere MAN.
‘Rijden met dat ding’
Vijf jaar heeft John Jansen zijn Scania 164L 480 nu. En voordat hij ermee ging rijden, deed de wagen eerst een rondje langs Steve’s Place, Bronk Truckspuiterij, Special Interior en Terlouw Diesel Center. Na dat rondje was John € 65.000,- lichter en stond er een spiksplinternieuwe Scania 164 met acht ton op de klok in zijn garage die niet over het hoofd te zien is. Vandaag wil hij zijn Scania met dubbellucht-sleepas uit 2004 een flinke slinger naar het zuiden geven. De Schmitz-koeler met daarin tuin- en keukenbenodigdheden moet rond en in Bordeaux en in het tegen de Pyreneeën aangelegen Pau worden gelost.
Dik Voormekaar
Dik is 74 jaar, sinds zijn zestigste met pensioen en eigenlijk niet gestopt met werken. Al dertien jaar rijdt hij voor Cees Boonzaaijer. Die kent hij al van de tijd dat hij nog voor Bruil reed, de werkgever waar Dik afzwaaide. Zijn DAF heeft er nog maar net 3.000 kilometer op zitten en ruikt nog naar net afgeleverd. Had hij stiekem niet liever het nieuwe model gehad? „Joh, ik vind het al prachtig dat ik een nieuwe heb gekregen”, antwoordt hij. Daar had hij namelijk helemaal geen rekening mee gehouden toen Cees hem vertelde dat er een andere truck zou komen.