Het chauffeurstekort loopt in Europa stevig op. In Engeland is er zelfs sprake van dramatische toestanden, die vervolgens ook weer hun weerslag hebben op onze vervoerders. En we zijn nog niet op het dieptepunt aanbeland, want er wordt verwacht dat het chauffeurstekort de komende maanden nog verder op zal lopen. Op dit moment worden er dan ook allerlei oplossingen aangedragen die voor verlichting moeten zorgen: zo wil Engeland werkvisa verstrekken voor een termijn van drie maanden voor buitenlandse chauffeurs. Dat zullen dan geen Poolse chauffeurs worden, want die zijn even op. Eerder zullen Wit-Russische chauffeurs via Polen naar Engeland gaan en van deze regeling gebruik maken. Wat dat zal gaan doen met de verkeersveiligheid aldaar, daar kunnen we alleen maar naar raden.
In Nederland gooien we het over een andere boeg. Daarover lees je meer in deze Truckstar. Ook is er in dit nummer ruim aandacht voor de nieuwe DAF die we in Malaga aan de tand mochten voelen, ervaren we hoe het is om met de elektrisch aangedreven Volvo te sturen en blikken we naar de toekomst zoals die te zien was op de IAA. Dit en nog veel meer, zoals je in de uitgebreide preview hieronder kunt zien, vind je in Truckstar nummer 11, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar gewoon in de brievenbus.
René Froger zong ooit over een vers kopje thee. Nu zijn de meeste chauffeurs geen theedrinkers, maar in het kader van de Teabag Challenge zette Johan Groteboer toch een kopje thee met zijn LZV. Het filmpje daarvan ging viraal. Bekijk het hieronder.
Tegenwoordig kun je alles bestellen via internet. Kleding en eten, ook materialen voor in de tuin. Om te zien of die tuinspullen net zo gemakkelijk worden thuisbezorgd rijd ik mee met Edwin Pennings, die al klaar staat om te laden. Voor ons staat een volle vracht met big bags en kisten met stenen klaar. Edwin telt alles en legt vast de spanbanden klaar. Tot aan de achterdeur wordt de combinatie volgestapeld. In totaal hebben we voor twaalf adressen materialen aan boord, bijna allemaal in Zuid-Duitsland, in de buurt van de grens met Zwitserland en Frankrijk.
Ton van den Beucken (49) rijdt op een nieuwe MAN-TGX 18.510 voor Kuypers Kessel. „Chauffeurs die losgestorte producten rijden voor Kuypers, zoals schroot, ijzer, kolen, zand en grind, moeten er rekening mee houden dat ze heel de week van huis zijn”, zegt Ton. Toen zijn oude MAN aan vervanging toe was, was de kans groot dat hij een nieuwe DAF zou krijgen. Zijn werkgever wist dat hij liever MAN rijdt en Ton besloot proactief te handelen door zich aan te melden bij een kennismakingsdag bij Den Engelsen Bedrijfswagens en een testrit uit te voeren. Dat pakte goed uit. „Ik mocht een week rijden op een demo-vrachtwagen. De cabine is ruim. Ik kan in deze MAN rechtop staan en heb een tafeltje waar ik mijn eten op kan zetten. Ook is deze MAN superveilig.’’
Op 12 augustus om precies 21.26 uur op de A50 ter hoogte van Ravenstein gebeurt er iets bijzonders. De ogen van Roland van den Bogaart zijn gefixeerd op de kilometerteller van zijn achttien jaar oude Mercedes-Benz Axor. Hij begint af te tellen. „Drie, twee, één! Twee miljoen!”, roept hij. Met een grote grijns op het gezicht laat hij even de luchthoorn horen om zijn blijdschap te ontladen. Hij pakt zijn telefoon erbij om een foto te maken van de rij nullen en verontschuldigt zich, want normaal gesproken laat hij zijn mobieltje onderweg met rust, maar voor dit heuglijke feit zet hij dat principe even opzij. Bovendien heeft hij bewijs nodig om aan te tonen dat de Duitser zich werkelijk een weg heeft gebaand door twee miljoen kilometer.
Bedfords slogan was ‘Je ziet ze overal’. Dat gold echter niet voor de zware TM-serie. Tonny de Vries uit Assendelft heeft wel een hart voor de zeldzame truck. Hij weet zoveel van het Britse merk dat hij alom bekend staat als ‘de Bedford-man’. En wie onderdelen of informatie zoekt, voor welk type Bedford dan ook, kan bij hem terecht. Zijn ‘Engelse ziekte’ begon al op zeer jonge leeftijd. „Eigenlijk was het de ‘schuld’ van mijn vader. Die van 1975 tot 1981 bij de gemeente Zaanstad met een groene Bedford-kipper met kraan reed.’’ Op vijfjarige leeftijd ging Tonny al in de vakanties en op vrije middagen mee in de Bedford van zijn vader. „Omdat de kipper op loopafstand van ons huis in Assendelft stond, ging ik ook in het weekend vaak – illegaal – naar de garage van de plantsoenendienst om de Bedford te poetsen en erin te spelen.’’