Het jubileumjaar van Truckstar kan natuurlijk niet voorbijgaan zonder een extra dikke jubileum-editie. En hier is ‘ie dan. Een nummer waarin we teruggaan naar de jaren 80, een tijd van grote veranderingen voor onze beroepsgroep. Het was toen ook de hoogste tijd voor verandering. De werkomstandigheden waren zwaar, de beloning was minimaal en het imago ronduit slecht. Het werd tijd dat de chauffeur gezien werd én zich liet zien.
Met de oprichting van de Holland Duck Club nam voorman Wim Woudenberg, naar het voorbeeld van de film Convoy, het voortouw tot het organiseren van een flink konvooi. Dat was 1979. Een van de deelnemers aan dat konvooi laten we in deze editie vertellen over de sociale kant van het beroep in die dagen. Nieuwsgierig naar hoe het geweest moet zijn om te werken in een vrachtwagen uit de beginperiode van Truckstar? In dit nummer doen we een rit met een dikke DAF 3300 naar Denemarken en laten we je kennismaken met zes zwoegers uit die tijd. Verder ontmoeten we oude bekenden, zoals Fred de Boer, wiens Scania in 1983 tot Mooiste Truck van Nederland werd gekroond en Bertrand Janssen, die na het winnen van een tekenwedstrijd in Truckstar carrière maakte als truckontwerper.
Een jubileumjaar zonder feestje, dat kan eigenlijk niet. Toch moesten we dit jaar het Truckstar Festival overslaan. Daarom blikken we in deze Truckstar weer even terug op de vele Truckstar Festivals die er wel zijn geweest. Naast nostalgie is er in deze Truckstar uiteraard ook meer dan genoeg ruimte voor het nu. We rijden met de nieuwe Volvo FM een distributierondje Urk en verder, trekken een geurspoor naar Duitsland en maken kennis met de nieuwste Scania LZV van Van Herk.
Bovendien vind je bij de extra dikke jubileumeditie ook nog en MAN TGX Special. Daarin een vind je het verslag van een rit die we maakten met het nieuwe topmodel van MAN naar München en allerlei ander nieuws over de nieuwe MAN.
Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 11. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Stuif eens in
Veel chauffeurs die zuinig zijn op hun wagen zullen gruwelen van het werk van Niels Jacobs, want hij rijdt met mest en biomassa. Maar Niels bevalt het wel. „Ik werk al negen jaar voor Jos Verberk Agrarisch Transport. Ik was toe aan wat anders en zocht meer regelmaat”, legt hij uit. Nu zit hij vooral in het boerenwerk. „Bij boeren kun je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat lossen. Je bent altijd welkom. „Wij vervoeren en verhandelen vaste mest en drijfmest, maar ook alles wat te maken heeft met biomassa. Dan moet je denken aan gemalen graan, cacaodoppen, afgekeurd diervoedsel, snoeihout en koffiedrap’’. Dat spettert, stuift en plakt. Toch ziet de Volvo er steeds blinkend uit.
Met een dikke DAF door Denemarken
Hij stond op de cover van de eerste Truckstar: een dikke DAF. En omdat wij benieuwd zijn hoe een truck in de jaren tachtig reed. Probeerden wij het weer eens zelf. Van Ronald Hartman van het gelijknamige transportbedrijf in Nieuw-Amsterdam (Veenoord) kregen we de sleutels van de truck. Zijn hobby-auto uit 1986 en met zijn 34 jaar een midlife-versie van het in 1973 geïntroduceerde model, maar met een Space Cab, die in 1984 kwam.
Uitslag grote chauffeursenquete: Het plezier blijft
Om een goede chauffeur te zijn, heb je een aantal eigenschappen nodig. Je moet flexibel zijn, geduld kunnen opbrengen, doorzettingsvermogen hebben en het alleen zijn goed kunnen verdragen. Ook in de enquête van 2010 werden deze eigenschappen als belangrijkste genoemd. Net als toen wordt ook nu weer genoemd dat je om een goede chauffeur te zijn ook moet kunnen plannen, dat je moed en durf moet hebben en dat je over een redelijke portie mensenkennis moet beschikken. En ook al is er van alles af te dingen op het beroep van chauffeur, zoals de werkdruk, de files, de rijtijdenregelingen en de impact op het sociale leven. Toch hebben veel chauffeurs plezier in het werk.
Een droom van een LZV
De droom in overtreffende trap van Robert van Herk, een LZV-bloementruck is uitgekomen. De Scania R650-bakwagen met dolly en trailer, in totaal een achtassige combinatie is een fraaie bekroning op het harde werk van vader Peter en zoon Robert van Herk. Hun bedrijf bestaat nu uit vier combinaties. Maar het had heel wat voeten in de aarde om de nieuwste combinatie is helemaal naar wens van Robert op te bouwen. „We zijn begonnen met de bakwagen, een handgeschakelde R met laag dak en een gestuurde naloopas”, vertelt hij . Voor de opbouw had hij een bepaald plaatje in zijn hoofd: de Scania 3-serie koelcombi’s van vroeger, met een koelmotor voor op de bak, de zijkanten dicht, een grote dieseltank, een side pipe en verlichting met ouderwetse bolletjes.
Met stukgoed het land door
We gaan twee dagen distributie rijden en als vervoermiddel gebruiken we een Volvo FM-bakwagen met 360 pk. Het is de allernieuwste versie met ruime cabine en allerlei handige elektronische systemen. Hoe zal die zich ontpoppen in de alledaagse praktijk?
Snuiven aan vroeger
Er blijken in Nederland heel wat liefhebbers te zijn die een klassieke truck in bezit hebben. Even rondbellen levert een mooi rijtje op van zes zwoegers van vier decennia geleden op. We vragen hun eigenaren om op een zonnige zaterdag naar Amersfoort te komen voor een mooie reportage. Als alle zes auto’s zijn gearriveerd, ziet het er op het parkeerterrein uit alsof we veertig jaar terug in de tijd zijn. Het is zo gaaf om hier auto’s te zien staan die vroeger echt gemeengoed waren op de Europese wegen.