Wanneer alle schoolvakanties weer tot het verleden behoren, het wegennet weer neigt naar verstopping, weg- en railwerkzaamheden de doorloop verder zullen verstoren weet je: het najaar is in aantocht. Gelukkig worden we dan toch nog getrakteerd op een mooie nazomer, hoelang die zal aanhouden is op dit moment nog onzeker – maar ieder dag is meegenomen.
Op een van die mooie nazomerdagen reden wij mee met Arno Visch en zijn Mooiste Truck van Nederland, Arno zelf is nog steeds een beetje onder de indruk en wij zijn dat ook, zeker gezien zijn dagelijkse werkzaamheden. Ook Frits van Amerongen had het naar zijn zin begin deze zomer, samen met Michael Kamphuis reed hij naar Rome. Een rit down memory lane waarvan hij ons verslag deed. De Mercedes-Benz Actros L1848 ontbrak nog in onze serie praktijktesten van 2023. Dat maken we dit nummer goed. En daar blijft het niet bij. In onze rubriek Klassieker dit keer een buitenbeentje uit down-under, de Scania LKT141 ‘Super Swede’ van Gerard Braam. En er is nog meer moois, wat te denken van het nieuwste visitekaartje van C. van de Linden, waarmee het bedrijf een mooie groene toekomst tegemoet ziet. Ook Ploegam is aan een groene toekomst begonnen, zij voorzien met een Volvo FH5 660 540kW Electric onder andere hun overige elektrische bouwvoertuigen van stroom. Meer weten?
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 10-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 10 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Eigenlijk te mooi
Het is een mooie verschijning in zwart met groene accenten. De drieassige oprijwagen heeft één sturende achteras. Meer dan dat springen echter vooral de achterwand en de staande pijpen eruit. Als je de vier treden van de Actros hebt bestegen, kom je in een cabine die opvalt door zijn eenvoud. „Ik deel deze auto met een andere chauffeur, en die geeft niets om het aankleden van de cabine”, verklaart Sam van der Linden. Hij is de trotse bestuurder van het nieuwste visitekaartje van C. Van der Linden uit het Belgische Meer.
Dubbelbemand naar Rome
Zijn eerste ritten op de truck maakte Frits van Amerongen in 1978 voor Kamphuis. Nu, 45 jaar later, gaat hij terug in de tijd door opnieuw in een truck van Kamphuis te stappen. Dit keer samen met Michael Kamphuis, waarmee hij dankzij een nul-urencontract en daardoor een tweede bestuurderskaart dubbelbemand naar Rome zal rijden. De reis is zo’n 1.580 kilometer lang, dus besluiten ze eerst maar eens iets te gaan eten en terwijl zij zich tegoed doen aan de maaltijd, lost in de tussentijd de file op de Ring van Antwerpen op.
Praktijktest Mercedes-Benz Actros
Toegegeven, als er dan een Mercedes-Benz Actros L uit Duitsland naar Asten komt voor onze test, dan staat er ook wel iets. Net als de MAN, een paar weken eerder, is de Actros gespoten in een fraai blauw-metallic een kleur die mooi matcht met onze trailer. De trekker is verder voorzien van een zonneklep en heeft glanzende lichtmetalen wielen met brede banden op de vooras. Begeleider Dirk Stranz, bij de Duitse fabrikant verantwoordelijk voor de persvloot, heeft zijn best gedaan om een aantrekkelijke Actros te configureren, zo legt hij uit. Dat is wat ons betreft gelukt.
Elektrisch bij Ploegam
Ook in de weg- en waterbouw vragen steeds meer projecten om een ‘groene’ aanpak. Zo mocht Chauffeur Frank van Dijk (50) voor Ploegam eind februari de sleutels in ontvangst nemen van de eerste Volvo FH5 660 540kW Electric 4×2-trekker. „Eerst was ik heel sceptisch over het elektrisch rijden, maar na een demodag ben ik er toch anders over gaan denken, want het rijdt echt fantastisch. En ’s avonds is het nu opladen in plaats van aftanken”, lacht Frank.
Onderweg met de Mooiste van Nederland
Het Profile Truckstar Festival ligt alweer twee weken achter ons, en hoewel hij er rustig onder is, merk je aan Arno Visch dat het meedoen aan De verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland en het winnen ervan véél meer heeft teweeggebracht dan hij van tevoren had gedacht. Om daarover meer te weten te komen, gaan we een dag mee met Arno en zijn mooiste. In het mestseizoen is het hollen of stilstaan. Arno is het gewend en zou niet anders willen. Vanwege het natte weer konden boeren begin augustus bijvoorbeeld een tijdlang niet het land op om te bemesten. Daarom is er nu wat inhaalwerk te doen.