We moesten er allemaal op wachten, maar het blijkt het wachten dubbel en dwars waard. De nieuwe DAF is echt helemaal nieuw en maar liefst 10 % zuiniger dan zijn voorganger. Dat is mede te danken aan de aerodynamische vorm. Zo heeft de nieuweling een wat spitsere vorm gekregen, wat samen met een afgeronde voorruit, ellipsvormige hoekpanelen, gestroomlijnde afwerking van de A-stijlen en een plaat met geïntegreerde spoiler onder de bumper allemaal bijdraagt aan de betere stroomlijn. In totaal is er aan de nieuwe DAF zo’n zeven jaar gewerkt. Het eindresultaat van al deze inspanningen laten we je uitgebreid zien en lezen in deze Truckstar.
Naast het nieuws uit Eindhoven, zou je bijna vergeten dat ook andere truckbouwers voortdurend bezig zijn met innovaties, zo vernieuwde Scania zijn V8 en mochten wij hem in de Ardennen uitproberen.
En we blijven nog even in het bos, een stukje verder in het Sauerland, waar Kevin druk doende is met het laden van boomstammen. Ook in Duitsland, maar dan in de regio rond München, rijdt Vincent Broer mee op de bloemenlijn van J&N bloemen en planten. Kilometermiljonair Theo zoekt het liever nog wat verder. Zijn hart gaat uit naar Italië dat hij graag bezoekt – maar enkel en alleen met zijn Volvo FH2 460 uit 2005.
Dit en nog veel meer, zie ook de uitgebreide preview hieronder, lees je in Truckstar nummer 7, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar nu samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus. Over Specials gesproken, bij dit nummer is dat de SuperTruck Special 2021, waarin je maar liefst 27 showtrucks uit binnen- en buitenland van binnen en van buiten bewonderen kunt.
De nieuwe DAF
Eindelijk is de nieuwe DAF gepresenteerd. Een grote gebeurtenis, want het is al weer bijna 35 jaar geleden dat de huidige cabine op de 95 geïntroduceerd werd. Wel werden door de jaren heen het uiterlijk en de binnenkant steeds opgefrist om de DAF bij de tijd te houden. Zo zorgde de verlenging van de cabine in 1994 en de introductie van de Super Space Cab ervoor dat de XF tot nu toe zelfs één van de ruimste in de markt bleef. Ook de bedden van de XF werden door chauffeurs geroemd vanwege hun breedte en fijne matrassen. Met de nieuwe generatie zware DAF-trucks zet het merk die traditie voort.
Geen kilometers maar stappen tellen
Richard Horlings (28) is chauffeur bij de Van der Flier Groep uit Winschoten en werkt op een half jaar jonge Mercedes-Benz Arocs. De werklocatie is vandaag de Geelgorsstraat in Drachten, net geen tachtig kilometer van de thuisbasis. Nog geen 500 meter zit er tussen de plek waar Richard Horlings moet laden en die waar hij vervolgens moet lossen. Om die afstand te overbruggen, hoeft hij niet eens achter het stuur plaats te nemen. Met behulp van een kastje kan hij de auto besturen terwijl hij ernaast loopt. Zo heeft hij aan het eind van de dag, als hij weer terug rijdt naar Winschoten er nog net geen 200 kilometer bijgeklokt.
Besmette boomstammen voor China
Kevin start zijn fonkelnieuwe DAF XF 480, die hij in februari kocht, om vier uur die ochtend in zijn woonplaats Merkelbeek in Zuid-Limburg. ‘D’n kale uit Limburg’ (zo noemden Brabantse collega’s hem ooit) is eigenrijder sinds oktober vorig jaar. Kevin rijdt al sinds zijn achttiende en ‘versleet’ sindsdien vijf werkgevers. In 2017 haalde hij zijn papieren voor het eigenrijderschap en rijdt sindsdien van alles en nog wat. „Ik ben op het juiste moment in het containertransport gestapt”. Nu vervoert hij Duitse boomstammen met als eindbestemming China naar de Rotterdamse havens en komt om in het werk.
Bloemen voor Beieren
Voor het dock op het veilingterrein van Rijnsburg staan op een regenachtige zondagavond twee combinaties van J&N Blumen und Pflanzen klaar voor vertrek naar Duitsland. De DAF- en de Scania-motorwagen, beide met wipkar, zijn geladen met karren vol verse bloemen en planten. Vincent Broer neemt plaats in de Scania R580 Topline, waarin hij deze week samen met Ernst Jonkers (52) zal vertoeven. Geen straf, zo op het eerste gezicht, maar de handen moeten wel uit de mouwen worden gestoken, zo heeft Ernst van tevoren al verteld: ,,Het vaste koppel op dit span heeft een weekje vakantie en dus zullen wij er deze week voor moeten zorgen dat de auto leeg komt’’. Op het programma staat de Zuid-Duitse regio ruim rond München.
La dolce vita
Dit is Theo Backers (66) laatste week als chauffeur. Officieel dan, want na zijn pensionering gaat Theetje – zoals hij steevast door intimi wordt genoemd – gewoon door als oproepkracht. Dat is hij al overeengekomen met Joep en diens neef Hans-Jürgen van de Kamp, de andere eigenaar van het transportbedrijf. Daar gingen geen lange onderhandelingen aan vooraf, want beide partijen zijn blij met elkaar. Theo wil naar eigen zeggen altijd wel rijden. Maar enkel en alleen met zijn Volvo met ‘sportonderstel’ uit 2005, die inmiddels de twee miljoen kilometer ruimschoots is gepasseerd. Voor de boeg: een ritje naar het Italiaanse Bari.