Terwijl alle ogen gericht zijn op het westen – er zijn bange vermoedens dat de Brexit veel files en andere ellende aan de grenzen op zal leveren – worden in het oosten en midden van Europa willekeurig grenzen gesloten en coronatesten geëist. Hetgeen, uiteraard, leidt tot lange files en wanhopige chauffeurs. In deze Truckstar de ervaringen van Mark Nielsson die de ellende aan den lijve ondervond. Terug in eigen land lopen de cao-onderhandelingen vast op een loonsverhoging van 3,5 procent. Maar blijven de bonden stil als het over het vakantiegeld gaat. In de transportsector wordt dat vaak niet over het complete bruto-salaris (dus inclusief overuren) berekend. Terwijl dat in alle andere beroepsgroepen wel meetelt.
En dan steekt ook opnieuw de discussie over de dodehoek de kop weer op, de stickers en nieuwe eisen die de Franse en Engelse regering stellen zijn al ingegaan. Hoewel onderzoek van Veilig Verkeer Nederland aantoont dat 43,5 procent van de volwassen fietsers een positie kiest in de dodehoek bij het stilstaan voor een verkeerslicht – zelfs 33,3 procent kiest voor de allergevaarlijkste plek, moet de truckindustrie met oplossingen komen. In dit nummer zetten we daarom alle dodehoeksystemen eens op een rij.
Er valt gelukkig ook nog veel moois te beleven, zo rijden we mee met Frank Ronkes voor Heisterkamp naar Travemunde, maken we kennis met de Scania low deck van Stubbe Logistiek en bewonderen we de Ivecovloot van de Vleesexperts.
Dit en nog veel meer zoals je hieronder kunt zien, vind je in Truckstar nummer 4, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus.
Vreemde eend
Bij het Belgische ACT Transport hebben ze een vloot van zo’n 200 DAF’s en één Scania V8. Allemaal rijden ze in het containervervoer. Eddy Franck is de chauffeur van die Scania en hij vertelt over één van zijn verre ritten, naar Portugal dit keer. Maar eerst willen we meer weten over die ene Scania. ,,De S580 6×2-trekker waarmee ik rij, is een beetje een vreemde eend tussen al die DAF’s. Dat zit zo: mijn zoon Niels werkt hier ook en als hij mij naar ACT zou halen, kreeg ik een mooie auto, zo was de afspraak. Ja, dat is voor mij een Scania. Bovendien is dit waarschijnlijk mijn laatste auto voordat ik met pensioen ga, dus daar wilde de directeur ook wel iets bijzonders van maken.
Tunnelvisie en hoogtevrees
Hij weet meer van de anatomie van viaducten dan menig ander chauffeur. Elke werkdag is Nick Vermeulen ermee bezig. Op weg naar Zeebrugge rijden we over de A58. Achter op zijn uitschuifbare drieassige Estepe-trucktrailer staan een oude, blauwe Volvo FH en een gebruikte witte Mercedes Actros, een trekker. Die moeten in de zeehaven worden afgeleverd. Geen standaardtransport dus. Ik vraag Nick hoe hoog hij is. „4,25 meter”, is het antwoord. De chauffeur glimlacht. „De maximaal toegestane hoogte in Nederland is 4,00 meter, maar wij mogen op onze vergunning 4,25 meter zijn”, zegt hij. Stel dat hij nu wel een viaduct tegemoet gaat dat lager is, dan…
De vliegende Deen
Tussen al het Scandinavische geweld is de Deen Michael Nielsen in eigen land een opvallende verschijning. Hij rijdt namelijk met een Nederlandse auto, een DAF Super Space Cab met sleepas in karakteristieke kleurstelling. Michael Nielsen loopt dan ook niet graag mee met de massa. Na eerdere positieve ervaringen met DAF klopte hij aan bij de DAF-dealer en kwam er met hem al snel uit: hij schafte een DAF XF Super Space Cab aan met dubbellucht-sleepas, uitgevoerd met de sterkste krachtbron, met 530 pk. Een vliegende Hollander in Denemarken.
Er is een tijd van Komen
Het is voor ons een stukje sturen naar Weert, maar daar treffen we in de vroege ochtend eigenrijder Bennie van Komen, die bij Truck & Trailer Douven net de spatlap van zijn oplegger laat vastzetten. Die spatlap was blijven hangen achter een berg opgehoopte en hard geworden sneeuw van de afgelopen dagen. Bennie rijdt in de winkeldistributie met een fraai opgebouwde DAF en die wil hij graag netjes houden. „Sommige mensen vragen wel eens waarom ik dit werk doe met zo’n mooie auto”, vertelt hij. „Gewoon omdat ik dat leuk vind.” En dat is reden genoeg.
Transport voor paradepaardjes
Bij Next Level Cars worden allerlei exclusieve sportwagens nog een beetje exclusiever gemaakt, bijvoorbeeld door ze te voorzien van een opvallend uiterlijk met folie, het zogenaamde wrappen. Daarnaast levert en monteert Next Level accessoires van onder meer TechArt, Akrapovic en Mansory. „Om die auto’s veilig te kunnen transporteren, wilden we een gesloten vrachtwagen”, legt Sander Heere uit. „De auto’s blijven schoon, lopen geen kans op transportschade en het is veel veiliger.” En dus hebben ze bij Next Level Transport een gesloten autotransporter voor maximaal zes sportwagens op maat laten bouwen. Om het af te maken, kwam daar een splinternieuwe MAN TGX voor te staan.