Truckstar 7/2024
| 08:59 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 7/2024

Heb je een abonnement op Truckstar, dan ontvang je bij deze editie ook onze jaarlijkse Supertruck Special. Die, zoals gebruikelijk vol staat met de mooiste trucks uit diverse landen, tot Japan en Amerika aan toe. Een aantal van deze trucks kunnen we deze zomer terugzien op het Profile Truckstar Festival.

Wie we zullen tegenkomen op het TT Circuit is nu nog niet bekend, maar we kunnen wel alvast genieten van al het moois wat er nu al op de weg én in Truckstar te vinden is. Zoals de Iveco S-Way van Koen Dijkshoorn, die heel wat bewonderende blikken krijgt. Ook de Volvo FH16 750 van TN Slopen en Saneren gaat niet gebukt onder gebrek aan aandacht. Verder maken we ruimte voor onze nationale trots DAF en dan met name de serie 2800-3600. Tijdens een eenmalig evenement kwamen er maar liefst bijna veertig naar hun geboortegrond in Eindhoven.

Uiteraard slaan we ook de nieuwste generatie trucks niet over, naast een rij-indruk met de Renault Trucks E-Tech T maken we kennis met de MAN Predictive Drive. En voor een ieder die wil weten of een internationale rit met een elektrisch voertuig te doen is, reden we de Scania 40R naar Zweden.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 7-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 7 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.

Dijkshoorn

In de visie van Koen Dijkshoorn wordt een truck er niet altijd mooier op als je hem volhangt met accessoires. Oftewel, ‘less is more’. Zo heeft hij zijn eigen truck, een Iveco S-Way 570 6×2, slechts van enkele extra’s voorzien. Een zonneklep, luchthoorns en een lichtbak op de cabine, en verstralers onder de bumper, dat is het. Toch is het een blikvanger van formaat.

veetransport

Veetransporten liggen al tijden onder een vergrootglas. Een extra motivatie voor Frits van Amerongen om zelf eens zo’n transport mee te maken. Voorafgaand controleert een NVWA- dierenarts alle documenten van het voertuig, het verblijf van de biggen en ook de CBR certificaten van de chauffeurs. Nadat er geladen is, onder toezicht van die dierenarts, gaat de klok lopen en rijden we dubbelbemand naar ons losadres tussen Pamplona en Zaragoza in Spanje waar de biggen binnen 24 uur gelost moeten worden.

TN Slopen en Saneren

De Volvo FH16 750 8×2 met haakarmopbouw van TN Slopen en Saneren blijkt uitermate geschikt voor zijn taak: het ophalen en vervoeren van allerlei sloopafval. Variërend van sloopafval van huizen en gebouwen tot dat van staalconstructies en vaartuigen. Alex-Paul Leenstra is de chauffeur en mede-eigenaar van het bedrijf. De combinatie waarmee we onderweg zijn, bestaat uit een motorwagen met daarop een lege container, en een vierassige aanhanger waarmee de kranen, TN heeft vijf grote sloopkranen, worden vervoerd.

Sent Waninge

Het beeld is vertrouwd: Reinder Dorenbos zit achter het stuur, ik op de bijrijdersplek, 35 jaar geleden zaten we er ook zo bij. Dat was in de toen nieuwe DAF 95, die we testten voor de Liva Post, dat door de studenten van de IVA wordt gemaakt. Een paar jaar geleden kwamen we weer in contact en toen we beseften dat die test met de 95 nu ruim 35 jaar geleden is, rees het plan daar iets mee te doen.

BKV

Voor de mooiste mobiele hijskraan staat er vandaag een spectaculaire klus op het programma. Bij de asfaltcentrale in Tiel wordt groot onderhoud gepleegd en daarbij moet het transportsysteem, waarmee de grondstoffen binnen de centrale omhoog worden getransporteerd, worden gewisseld. Een klus waarbij er weinig speling is en er een hijshoogte van ruim 88 meter nodig is. Niet iets voor een klein kraantje dus en daarom wordt de 450-tons Liebherr LTM 1450 8.1 van BKV ingeschakeld.