Truckstar 6/2023
Dit jaar kwam het er dan eindelijk van. Het EV-event. Tijdens deze dag konden zeventig lezers kennismaken én zelf ruim twintig kilometer rijden, met een elektrische truck. De enige storende factor tijdens deze verder succesvolle dag was het ontbreken van voldoende laadmogelijkheden. En dus moest er een oplossing komen. Die werd gevonden door twee mobiele snelladers in te zetten, gevoed door een dieselaggregaat! Kortom, leuk om eens kennis te maken met de toekomst. Het is nu slechts afwachten op voldoende laadpunten.
Gaan wij door in het heden, waarin efficiënt omgaan met brandstof tot kunst verheven is, zoals we zelf mochten ondervinden in onze Truckstar rijdt ‘m zelf. Daarin laat de DAF XD die we reden voor Pleging Transportservice zich van een bijzonder zuinige kant zien.
Van een heel andere orde, maar ook zeer efficiënt is de Scania van Swen die zowel in een betonmixer uitvoering, als kipperoplegger de weg op kan. Bij ATF halen ze ook zo’n wisseltruck uit en kan de Volvo met kipperoplegger aan de slag maar ook als bakwagen de weg op. Zo zijn ze van alle markten thuis.
Thuis in een heel andere discipline is Jan van Tolij, die met zijn DAF XF 95.530 als vleesrijder al 2,2 miljoen kilometer op de klok heeft gezet. Rijdt Jan richting zijn pensioen, Anne is nog maar net begonnen. Drie jaar geleden om precies te zijn. In die drie jaar is haar bedrijf Anne Transport flink gegroeid. In deze Truckstar een bedrijfsportret.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 6-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 6 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Van Sommeren
Misschien hebben we het hier over de mooiste betonmixer die er op dit moment in Nederland rondrijdt. Met zekerheid kan worden vastgesteld dat het een juweel is tussen de mixers in de kleuren wit met betongrijs die de bouwplaatsen domineren. „Ja, het is wel een echte nekkendraaier”, zegt trotse eigenaar Swen van Sommeren, die relaxed achterover hangt in zijn met leer beklede zetel. Met het topje van zijn wijsvinger bedient hij haast achteloos het met leer omhulde stuur als we een van de vele rotondes moeten nemen die we onderweg tegenkomen.
Truckstar Rijdt ‘m Zelf
Of we even een brugdeel van achttien ton kunnen ophalen in België? Vast wel. We hebben allebei nog niet eerder met een open trailer gereden, maar vol vertrouwen koppelen we hem achter de goudkleurige DAF XD. Na wat uitleg over hoe we de brug het beste kunnen vastzetten, gaan we op weg. Met een bovenloopkraan ligt de brug zo op de trailer, maar met het netjes vastzetten zijn we langer bezig. Het is wel een leuke klus voor een Rijdt hem zelf, dit keer voor Pleging Transportservice uit Eersel.
Bedrijfsportret
We zijn te gast bij Anne Transport op de Moerdijk. Het bedrijf telt vijfentwintig eigen trekkers, een tiental charters en heeft daarnaast nog eens zeven trekkers in bestelling bij Scania. Twaalf chauffeurs hebben zich voor deze reportage verzameld met hun Scania. Anne doet alles met Scania: de auto, de verzekering, het onderhoud en de financiering. Alleen Scania? Nee, want één auto valt behoorlijk uit de toon: een glimmende Peterbilt siert het rijtje Zweden. „Het is onze hobby-auto, maar we zetten hem af en toe wel in op zaterdag.’’
EV-event
Ongeveer zeventig mensen kropen tijdens het EV-event van Truckstar achter het stuur van een elektrische truck om een stukje te rijden. We hebben een route van ongeveer 21 kilometer uitgezet, met als startpunt de parking van De Goudreinet. De elektrische trucks komen van Volvo, Scania, Mercedes-Benz en Renault. Volvo heeft zelfs twee combinaties ter beschikking gesteld. Een daarvan is gekoppeld aan onze volgeladen Knapen-testtrailer: treingewicht 44 ton. Dat levert geen enkel probleem op. Geruisloos komt de met betonblokken geladen trailer van zijn plaats en in een mum van tijd op snelheid.
ATF Antwerpen
Met een superleuk filmpje presenteren de chauffeurs van ATF uit Antwerpen de nieuwe aanwinsten in de vloot, in dit geval vijf Volvo’s. Een van die 460 pk zware Zweden is het nieuwe ros van Stephan en als echte liefhebber is hij daar dolgelukkig mee. Niet dat hij er veel kilometers in doorbrengt, tot nu toe een kleine 8.000, maar wel veel tijd. Want het werk van ATF richt zich voornamelijk op de wegenbouw en dan met name in de regio Antwerpen, waar – zo blijkt vandaag opnieuw – genoeg is te doen.