Truckstar 4/2019
De Brexit: we naderen met rasse schreden de eindstreep en nog steeds is er geen zicht op een akkoord of een enigszins gereguleerd vertrek van de Britten uit Europa. Nu hangt er weer een uitstel in de lucht, maar of dat enig soelaas brengt in de economische toekomstverwachtingen van onze Engelandvaarders is onwaarschijnlijk. We gaan in dit nummer mee met een van hen, Arjan Kom en tijdens deze trip wordt één ding duidelijk: een Brexit gaat hoe dan ook tijd en dus geld kosten.
Wat ook nog wat extra tijd gaat nemen is de oplossing van de parkeerproblemen, de rekenmeesters stellen zelfs dat om alle problemen op te lossen het aantal plekken op beveiligde parkings in Nederland met ruim 30 procent moet groeien. Er is nog wat werk te verzetten dus. En over werk gesproken, in dit nummer vind je uiteraard ook weer heel wat mooie reportages. Zie daarvoor onze preview hieronder, of – nog beter koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Vijf dagen per week naar Engeland
Hij is er maar druk mee, Arjan Kom. Maar liefst vijf keer per week rijdt hij met de trein naar Engeland om in Londen zijn verse waar te lossen. Vervolgens gaat hij met de boot weer terug om alhier te laden. Dag in dag uit, week in week uit. En dat doet hij met het grootste plezier. Maar hoe lang nog?
Eigenrijder met grondgevoel
De Fotojaarboekchauffeur dit keer is Martin van der Kooij. Met hem gaan we een dagje mee en leren we dat alle planten hun eigen smaak hebben als het om potgrond gaat. Oftewel, waar de ene plant uitbundig op gedijt, kan het zomaar zijn dat de ander bezwijkt.
Proefkonijn op een LNG-truck
Voordat je als bedrijf overstapt op een LNG truck, wil je daar uiteraard eerst uitgebreid mee proefrijden. Bij Pouw hebben ze in Chris Bosscher de serieuze en kritische testrijder gevonden om alle voor- en nadelen van de nieuwe Volvo FH460 4×2+2 op LNG in de praktijk te beoordelen.
Bij Paccar op de testbaan
Benieuwd naar de rij-eigenschappen van zo’n stoere Peterbilt of zo’n gladde Kenworth? Lees dan nu de ervaringen van William de Zeeuw, die ze allebei mocht uitproberen op de testbaan van Paccar. De geluksvogel!
Marco’s geneusde reus
Hoewel Marco van Stralen zichzelf een DAF-man noemt, rijdt hij sinds kort rond in een Scania T500. En wat voor één. Na een rondleiding om en in deze blikvanger, begrijpt iedereen wel waarom Marco voor deze geneusde reus gevallen is.
Voor altijd jong
De zeventien jaar oude DAF 95XF van Kees Lute blijkt een verbazingwekkend fenomeen. In plaats van de gebruikelijke veroudering, wordt de DAF er alleen maar fraaier op. Zo vertoont hij nog geen spoortje roest – zelfs niet op de dakrand, waar alle ellende vaak begint. Dat verdient nader onderzoek.