Truckstar 02/2020
Uiteraard hoort er bij een jubileum een terugblik. We moesten daarvoor wel ver terug in ons collectieve geheugen, 40 jaar! Maar gelukkig staat zo’n beetje alles zwart op wit in die eerste nummers van Truckstar en in de kranten uit die tijd. Want dat Wim Woudenberg met zijn Holland Duck Club flink van zich liet horen, is een feit. Dat een en ander uiteindelijk resulteerde in een fantastisch chauffeursblad met een zeer trouwe lezersgroep en een jaarlijks terugkerend, spetterend Festival, dat kon toen uiteraard nog niemand bevroeden.
Naast deze terugblik, blikken we ook vooruit én opzij. Om precies te zijn naar het oosten. Want met het openstellen van de grenzen voor het TIR transport door de Chinese overheid is er sprake van een nieuwe zijderoute voor het wegtransport. Voor chauffeurs zal de nieuwe route waarschijnlijk veel meer werk opleveren, misschien zelfs ritten naar China en terug. De vraag is dus niet óf de Nieuwe Zijderoute succesvol gaat worden, maar hóé succesvol die gaat worden.
Voor de ‘Truckstar rijdt ’m zelf’ mochten we deze keer met de nieuwe Iveco S-Way naar Parijs, wat ons veel opgestoken duimen en jaloerse blikken opleverde. Wie ook veel bekijks trekt, is Leon Snijder die met zijn Volvo met houtsnippers rijdt voor Sinke. Verder gaan we met Patrick Velthorst de boer op, een type werk dat niet altijd schadevrij verloopt, zo blijkt.
Dit en nog veel meer, zie ook de uitgebreide review hieronder, is te vinden in Truckstar nummer 2.
Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Duimen omhoog voor nieuwe Iveco
Een ‘Rijdt hem zelf’ met een geheel nieuwe vrachtwagen, dat maken we niet vaak mee. Met beide handen grijpen we dan ook de kans aan om met de nieuwe Iveco S-Way op pad te gaan. Net als de vele chauffeurs die in het kader van de Iveco Ride & Drive dagen kennis maakten met de Iveco S-Way. Die proefritten leverden veel opgestoken duimen op. Ook bij ons zijn hierdoor de verwachtingen hooggespannen.
De boer op met bietenpulp
Het zijn vroege vogels, die veevoederrijders. Zo ook Patrick Velthorst die op een fonkelnieuwe Scania R450 onder meer met bietenpulp op Duitsland rijdt. Wanneer we van de thuisbasis in Halle vertrekken is het dan ook nog hartstikke donker. Daardoor zie ik de kapotte spiegelkap niet. Een Duitse vrachtwagenchauffeur reed deze recent eraf en er is nog geen tijd geweest om een nieuwe kap te monteren.
Via de zijderoute naar China
Al vanaf 2013 worden er per trein grote hoeveelheden goederen van en naar China via de Nieuwe Zijderoute vervoerd, maar sinds 25 juni vorig zijn ook de mogelijkheden om per truck goederen naar China te vervoeren groter geworden. Toen opende de Chinese overheid alle grensovergangen voor TIR-transport. En dat betekent dat lading tijdens de reis niet meer gecheckt of uitgeladen hoeft te worden. Een grote stimulans om goederen van en naar China voortaan over de weg te vervoeren.
Bakken vol met snippers
Leon komt eigenlijk van de bloemenwagen af. Maar met een gezin op komst wilde hij meer thuis zijn en dus stapte hij over op ander werk. Nu rijdt hij voor Sinke met houtsnippers. “Ik doe dit al bijna negen jaar. In het begin reed ik met twee 40-kuubs bakken heen en weer.” Maar het aantal vrachten werd groter en daarom kwam er een Volvo FH met Walking Floor-oplegger. “Een combinatie waarmee ik in één keer 92 kubieke meter mee kan nemen.”
De koning van de Autobahn
Voor de oorlog was Büssing één van de belangrijkste fabrikanten van zware vrachtwagens. En hoewel de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen lagen, waren Nederlandse vervoerders na de oorlog alweer rap belangrijke afnemers van Duitse ‘Lastwagens’. Zoals de 8000S, die eind jaren 40 werd gelanceerd. Een machtige torpedo die als klassieker nu ook nog menig chauffeurshart sneller doet kloppen.