Truckstar 13/2022
En dan is het zomaar december en is de laatste uitgave van 2022 een feit. Voor ons ligt op dit moment nog de ‘Dag van de Vrachtwagenchauffeur’, de dag waarop we met de complete redactie de weg opgaan om maar liefst 40 chauffeurs te verrassen met 50 euro. Nu maar hopen dat we niet met z’n allen in een van die donderdag-files terechtkomen, want die blijken weer op hetzelfde niveau te zijn als van 2019.
Wie van die files geen last heeft, is nachtrijder Hans van Meel. We gaan met hem mee om aan den lijve te ondervinden hoe het is om kilometers leeg asfalt in de koplampen te hebben. De kilometermiljonair van Nic Koot creëerde bijna zijn eigen file, maar dat is weer een heel ander verhaal. In deze Truckstar laten we je ook kennis maken met de MAN eTruck, een elektrotruck voor de lange afstand, reden we de voor de distributie bestemde Scania P25 BEV en beleefden we met de Volvo FH5 460 I-save een soepele rij-ervaring dankzij de laatste software-update.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 13-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 13 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar gewoon in de brievenbus.
Oui, oui, onder escorte naar Paris
Anton Slotboom is binnenlandplanner bij Nic. Koot Internationale Koeltransporten in Dordrecht, maar nu zit hij achter het stuur van de kilometermiljonair van het bedrijf, een DAF 95 XF 430 Super Space Cab. Voor Truckstar maakte het bedrijf van een rit naar Frankrijk een feestelijk spektakel door even na het middaguur van deze zondag op de A16 ter hoogte van het Shell-tankstation vier wagens van Nic. Koot naast elkaar over de snelweg (inclusief de vluchtstrook) te laten rijden. Het leek ze wel geinig om de BN-BR-70 met bijna 1,9 miljoen kilometer op de klok tijdens deze rit van een escorte te voorzien en zo reden er vier generaties DAF zij aan zij onder het viaduct door. En ja, dat werd gefilmd. Kijk daarvoor op onze facebookpagina.
Hans van Meel is in dienst bij Van Helvoort Sneltransport Goes, maar rijdt een vaste charter voor de pakketdienst van GLS. De rit begint om acht uur ’s avonds bij het depot van GLS in het Zeeuwse Wemeldinge. „Hier staat mijn auto achter het hek”, vertelt Hans. „De trailer is al geladen, dus we kunnen direct op pad.” Hans rijdt al zijn hele werkzame leven in de nacht en voor iets anders hoef je hem niet wakker te maken. Wij maken een rit met hem mee en hebben moeite om onze ogen open te houden. Dat geldt niet voor Hans. Hij is de vrolijkheid zelve en heeft bovendien een boel eigenaardigheden. Zo loopt hij elke nacht in korte broek, zomer en winter. „Nou ja, als het gaat vriezen, doe ik een lange broek aan”, vertelt hij met een brede glimlach.
Dag files
De Iveco van Jari is geen kilometervreter, maar modder vreet hij des te beter. De X-Way 480 is een 10×4 met drie sturende assen. Jari werkt bij Rutte Transport uit Amsterdam-Osdorp. Het bedrijf houdt zich bezig met een groot aantal takken van sport, waaronder de wegenbouw. Het team van Rutte bestaat uit drie man en een vrouw. Paul is de machinist op de kraan. Die kraan hebben we ’s ochtends meegenomen. Sylven is de grondwerker en de rechterhand van Paul. Verder rijden er twee kippers mee. Senna rijdt op een MAN, haar zullen we weinig zien. Ze zit graag in de cabine van haar auto. Jari maakt het viertal compleet.
Even een bakkie doen
MAN eTruck
Op de IAA presenteerde MAN de eTruck voor het lange-afstandswerk. Vanaf 2024 gaat de eTruck echt van de productieband rollen is de voorspelling van MAN. Voor nu rijden we nog op een afgesloten terrein. Met 5 accupakketten en de nieuwe regelgeving omtrent vrachtwagens op alternatieve brandstoffen zou het laadvermogen hetzelfde moeten zijn als bij de huidige dieselvariant, aldus MAN.
Blikvanger
Na 1,3 miljoen kilometer was de DAF van Marcel Weske aan vervanging toe. Hij koos niet voor een nieuwe XG, maar voor nog eens een XF van het oude type. Want: „Die is nog te bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak.” Via het Facebook-account van Verspui kwam hij acht jaar geleden in contact met het Nederlandse bedrijf. Een witte Super Space Cab met gladde zijplaten en de nodige extra verlichting volgde. Achter de DAF kwam een koeltrailer met kleurrijke reclame van opdrachtgever Frutania. Die kleurrijke reclame werd de inspiratiebron voor de trekker die Marcel nu heeft aangeschaft.