| 12:02 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 12/2024

In Utrecht zijn er al voor 1,3 miljoen aan boetes voor trucks en 4,1 miljoen aan boetes voor personenauto’s en busjes op diesel uitgereikt voor het overschrijden van de milieuzones. We hebben het over het jaar 2022! Tot dat jaar mochten Euro 4 en Euro 5 trucks en personenauto’s en busjes op diesel, de Utrechtse milieuzone nog in. En nu, tweede helft oktober 2024, wordt er in de Tweede Kamer serieus gesproken over het verder oprekken van de datum van ingang voor diezelfde milieuzones. Door de regels in fases te verscherpen, konden leveranciers langzaam wennen en tijdig hun wagenpark moderniseren was het idee. Benieuwd naar de uitkomst en wat die betekenen gaat voor al die bekeuringen. Komt daar ook een herstelbetalingsplan voor? Afijn, we gaan het meemaken.

Ondertussen innoveert de transportsector lustig door. Zo maakten wij onze praktijktest met de Truck van het Jaar 2025, de Mercedes Actros E 600. Deze belooft ons een actieradius van 500 kilometer met 44 ton totaalgewicht. Een primeur! Ook de broers J.J. Jennissen zijn duurzaam bezig, en schaften naast hun Volvo FH Electric 4×2 trekker twee nieuwe FH Aero trekkers aan. Haaks daarop staat dan weer het wagenpark van Günter Jung, bestaande uit maar liefst zeven neuzige Amerikanen met evenzoveel kippers. Maar, wees gerust, de uitstoot blijft ook in zijn Duitse groeve zeer beperkt.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 12-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 12 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.

In een verder uit Scania’s en Volvo’s bestaand wagenpark is de Renault T-High van Rick Prins misschien een vreemde eend in de bijt, maar mooi is hij zeker. Rick is dan ook maar wat blij met zijn eerste ‘eigen’ vaste auto, nadat hij jaren als springer heeft gereden. We bespreken de oude dogma’s over vrachtautomerken en stappen dan in de Renault uit 2022.

Lubbers Transport

 

De Mercedes-Benz eActros 600 is de eerste elektrische truck ooit voor de Knapen-testtrailer op onze praktijktestroute. Die route draaien we vanwege de gevolgen van de overstromingen in Luik om. We kiezen voor Baraque de Fraiture in plaats van Sankt Vith als keerpunt. De route naar Baraque de Fraiture is vrijwel identiek qua afstand en ook wat betreft klimmen en dalen ontloopt het elkaar niet veel. Bovendien is daar, op het keerpunt, een Fastned-laadstation.

Praktijktest eActros 600

 

In Frankrijk, bij Orléans, gaan we ‘wilde’ eenden laden, deze zijn ongeveer vijfenhalve week oud. Nadat de eenden één voor één in een krat zijn geplaatst en de drinkwater- en voedingsleidingen zijn aangebracht, kan de reis beginnen. Eerst richting München, waar ter hoogte van Rosenheim een eerste losadres is. Vervolgens naar Tsjechië waar de eenden op verschillende buitenplaatsen hun vrijheid terug krijgen. Frits van Amerongen mocht als bijrijder mee met Henk van Soetendaal en doet verslag.

Henk van Soetendaal

Als vaste deelnemer in de Amerikanenstraat is de rij fraaie blauwe neuzen van Günter Jung niet meer weg te denken op het Profile Truckstar Festival. Maar de chauffeurs ontbraken. Het gerucht ging dan ook dat er met deze kippers niet gewerkt wordt. Er is maar één manier om erachter te komen of de geruchten waar zijn en dat is Günter Jung zelf vragen of dat zo is. Die nodigde ons prompt uit om in Olpe in Duitsland zijn hele verzameling te komen bewonderen, inclusief een rondleiding in een steengroeve. Zeg daar eens nee tegen.

Günter Jung

 

Chauffeur Remi Hendrickx is sinds 1 juli in dienst bij de firma Jennissen. „Hiervoor heb ik bijna achttien jaar elders gewerkt. Ik wilde dichter bij huis werken, om zo meer tijd voor mijn gezin te hebben’’. Maar de nieuwe Aero-trekker had hij niet zien aankomen. ,,Ik was bijzonder verrast toen Edwin mij belde of ik op een vrijdagmiddag op de zaak wilde komen. Ik wist wel dat er nieuwe trekkers onderweg waren, maar had niet verwacht dat ik zo’n nieuwe kreeg’’.

Jennissen

Jeroen Scherpenzeel is gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport. En dat is precies wat we vandaag gaan doen, aldus onze gastheer voor vandaag: Julian Koetsier.

Voor het horizontale gedeelte gaan we in de half jaar oude Scania R500-bakwagen met aanhanger naar het industrieterrein van Montfoort. Daar wacht een twaalf meter lange dakkapel die op een huis aan de buitenrand van Woerden moet worden geplaatst: het verticale gedeelte.

Scherpenzeel