*

Truckstar 11/2017
| 15:18 | Rik Werner

Truckstar 11/2017

Ben jij een fan van lekker lange ritten, dan kom je in deze Truckstar helemaal aan je trekken. We gaan namelijk met Wim van Ulsen mee naar Zaragoza, een tocht van ruim 3.600 kilometer uit en thuis. Maar ook een ritje Frankrijk is, hoewel dichterbij, niet te versmaden. En omdat ook wij het soms verderop willen zoeken: de blikvangers in dit nummer hebben hun standplaats in Italië.

Dichterbij woont de familie Harteveld die maar liefst negen chauffeurs telt en verder volgen we Evert Roeland, die elke dag kranig in de weer is met bouwmaterialen. Net zoals Marius van der Herk trouwens, alleen houdt hij het bij paardenmest. Ook Albert de Looff ziet grijpers wel zitten, maar dan als lading. In onze Praktijktest voelen we ditmaal de Scania NGS R450 aan de tand en verder deden we een mooie rijervaring op met de nieuwe Scania G. Nieuwsgierig? Truckstar nummer 11 ligt nú in de winkel en is uiteraard ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, dan kun je beter abonnee worden.

Vaste klant in Zaragoza

Bijna elke zes weken rijdt Wim van Ulsen van Veendam naar Zaragoza. Een rit van ruim 3.600 kilometer uit en thuis. Vertrekpunt is het bedrijfsterrein van transporteur Gromes-Plender in IJsselmuiden. Bij het vertrek druppelt de DAF XF105 nog na van de wasbeurt die hij net ondergaan heeft. Wim is zuinig op zijn vijf jaar oude auto en voor ons heeft hij hem nog eens extra gepoetst. Zelfs de luchttank onder de bulktrailer glimt als een spiegel.

Vlaggenschip met een geheim wapen

Kies je voor een Scania met 500 pk of is 450 pk genoeg? Moet het een NGS R zijn of toch een NGS S? Met die keuzestress waren we even zoet. De Scania R450 die we op onze testroute onder de loep namen, heeft dezelfde 13 liter zescilinder lijnmotor als zijn jongere broer met 500 pk SCR-only. Met het vernieuwde 450-blok krijg je een toptruck voor het net niet heel zware werk. De New Generation Scania R450 presteert geweldig op de vlakke weg en blijkt voor de hellingen over een geheim wapen te beschikken. En dat allemaal zonder te knijpen op trekkracht of rijcomfort.

Praktijktest Scania

 

De Looff houdt van grondig

De Volvo FM van De Looff uit Alblasserdam is een bescheiden, maar fraai stuk gereedschap. Albert de Looff heeft samen met zijn broer een bedrijf in grondverzet en ze verhuren kranen, meestal met personeel. De FM is er om die kranen te vervoeren. ,,Ik vind de Volvo FM een fijne en mooie wagen en I-Shift is een perfecte automaat. Maar wat voor ons heel belangrijk is: dit chassis is een stapje lager dan bij andere merken. In ons vak is de hoogte vaak een probleem als je een kraan bij je hebt.’’

De Looff

Twee Italianen, twee Zweden

Onder de rook van de Italiaanse havenplaats en toeristische trekpleister Venetië is het transportbedrijf van Adriano en Tiziano Zampieri gevestigd. Ook al zijn de twee broers, ze hebben desondanks nog wel hun eigen voorkeur. Op het bedrijfsterrein staan zodoende twee schitterende Zweden: een Volvo en een Scania.

Zampieri

Broeierig werk met paardenmest

Een herfststorm raast over het land met windstoten van wel 126 kilometer per uur, maar het werk van Marius van Herk (35) gaat gewoon door. Want hij is vrachtwagenchauffeur, kraanmachinist én planner. Vroeg in de ochtend rijdt hij de dertig ton IVC van Moerdijk naar Ammerzoden. Om later die ochtend zijn lege DAF CF 460 combinatie het terrein van de prachtige Stoeterij Duyselshof op te sturen. Op deze grote manege worden paarden gefokt, opvoed en getraind en iemand moet de paardenmest van deze dieren ophalen.

De hele familie chauffeur

Negen leden uit één familie en allemaal chauffeur. Wij stellen aan u voor: de familie Harteveld uit Oude Leede. Dan is het vak hen vast met de paplepel ingegoten, zou je denken, maar nee: pa/opa was tuinder. Na een uurtje praten met de mannen, zitten we nog met een prangende vraag. Waarom zijn ze niet hun eigen transportbedrijf begonnen?

 Harteveld

Elke dag kranig in de weer

Evert Roeland is verknocht aan het werken met de autolaadkraan. En al helemaal omdat die in zijn geval op een mooie Volvo FH bakwagen staat. ,,De geheel luchtgeveerde bakwagen heeft twee negentons voorassen en een gestuurde hefbare naloopas’’, zegt hij. Iets bijzonders is de chassishoogte van 100 cm. ,,Dit is een van de eerste met deze specificaties en hij is speciaal voor ons uit Zweden geïmporteerd.’’

Volvo Blaauw

Mooier dan mooi

Overal kreeg Marco Braas lof voor zijn prachtig gerestaureerde Volvo trekker met oplegger. Maar hij was niet helemaal tevreden en dus zette hij de zaag erin.  De uit 1965 daterende L495 van Braas had nog de originele Nyström dagcabine.  Maar in Marco’s kop bleef iets knagen. ,,Ik had altijd het plan een Volvo-trekker te bouwen met een echte Be-Ge slaapcabine. Maar die kon ik nergens vinden. De Nyström cabine die op de L495 zat, is ook heel strak geworden. Maar ik kon daar niet met het hele gezin in zitten. Bovendien oogde het niet goed, omdat de ruimte tussen de cabine en de voorkant van de trailer te groot was.’’

Klassieker_Volvo