Truckstar 10/2024
De schoolvakanties zitten er op en daarmee is ook de drukte op de weg terug. Wat is er dan fijner om even te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. In deze Truckstar bieden we je daarop ruim de mogelijkheid. Wat te denken van een rit dwars door de outback van Australië met een 53,5 meter lange Kenworth Cattle truck. Dat is voor de één een nachtmerrie, voor de ander, zoals de Nederlandse Zeb Cremers, de ultieme droom.
Vervolgens gaan we van down-under naar het hoge noorden, mee met Gillis Bolier voor Internationaal verhuizer Methorst. In de bakken heeft hij huisraad voor vier adressen in Noorwegen.
Nog maar net begonnen als ondernemer en nu al achter het stuur van een heel dikke Mercedes vinden we Youri Aers, bijgenaamd de Olieboer. Ook Henri Verkleij heeft zijn dagelijkse werkzaamheden met Mooiste truck van Nederland weer gewoon opgepakt. We rijden een dag met hem mee. En wie benieuwd is naar wat de aanstaande IAA allemaal voor ons in petto heeft, in dit nummer vind je een vooruitblik.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 10-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 10 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.
Voor de bevoorrading van alle tankstations zijn er dagelijks vele chauffeurs onderweg en een van die tankwagenchauffeurs is de 21-jarige Youri Aers. Hij is sinds kort de eigenaar van een heel dikke Benz. „Ik heb van kinds af aan altijd chauffeur willen worden, dus meteen na het behalen van mijn rijbewijzen ben ik aan de slag gegaan. Nu verzorg ik het transport van brandstof en olie voor ons familiebedrijf.’’
Naar het losadres is het 2.200 kilometer. Waar we daar in Europa met wat geluk drie dagen over doen, moet Zeb morgenavond al lossen. „Ja, hier kun je nog gas geven”, lacht hij. „Hier in West-Australia en de Northern Territory zijn er eigenlijk geen regels. RTA wil dat we niet tussen middernacht en vijf uur ‘s ochtends rijden, maar nu doen we wat het beste is voor het vee. Als de dagen zo warm zijn, is het beter als ze er snel weer uit kunnen.”
„Ik heb geen personeel, ik rijd in mijn eentje”, vertelt Henri Verkleij. Vroeger had hij een bedrijf met zes auto’s en vier man personeel, maar hij is aan het afbouwen. Henri laadt zijn auto vol met schoon afvalwater van I-Qatalyst. Het water heeft een te hoog zoutgehalte. Henri brengt het naar het Noorzeekanaal. Dat staat in open verbinding met de zee, hij brengt dus letterlijk water naar de zee.
„De voorste afzetbak is geladen voor een Nederlands echtpaar”, vertelt Gillis Bolier terwijl hij door een flinke stapel papieren bladert. Een kleine week geleden laadde hij de inboedel van dit stel in Hilversum. Hij liet daarbij geen laadruimte onbenut. Ook in de afzetbak op de aanhanger zijn de vierkante meters goed benut voor drie adressen rondom Oslo. Als internationaal verhuizer verveelt hij zich nooit: elke rit brengt hem op een nieuw adres en elke verhuizing kent een uniek verhaal.
De 79-jarige Arie van Vugt rijdt nog bijna dagelijks met een 27 jaar oude Mercedes-Benz 1317 Ecoliner. De bakwagen heeft een bescheiden zes ton op de klok én is inmiddels een rariteit op de Nederlandse wegen. Arie vertelt dat hij met het ouder worden van de Ecoliner steeds meer aanspraak krijgt, dan wordt er aan hem gevraagd of de Mercedes nog door de keuring komt. Hij lacht en zegt dat zijn wagen er in mei met gemak doorheen kwam.