*

Truckstar 02 2018
| 07:30 | Rik Werner

Truckstar 02/2018

Trucks en veiligheid, daar is voorlopig het laatste woord nog niet over geschreven. In dit nummer vragen we tijdens het stamtafelgesprek jullie mening over de verschillende veiligheidssystemen, zoeken we uit of we wel kunnen vertrouwen op het noodremsysteem, steken we ons licht op bij de lichttest en ervaren we tijdens een rit met de nieuwste Mercedes Actros van Ambrosius al die veiligheidssnufjes in de praktijk en in de praktijktest voelen we de Mercedes Antos aan de tand. Maar je vindt in dit nummer uiteraard ook een aantal ritverslagen. Zo rijden we 1.860 kalkoenen als VIPs naar Duitsland, doen we een dagje bietencampagne met de babes van Benedictus en gaan we met Van Boxtel met chalets naar Ameland. Ook brengen we een bezoek aan Jan-Willem van Appeldoorn: trotse bezitter van maar liefst drie Volvo’s. Dit en nog veel meer, zie ook de uitgebreide preview hieronder, lees je in de nieuwste Truckstar. Truckstar nummer 2 ligt nu in de winkel en is uiteraard ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, word dan abonnee.

Op stap met 1.860 kalkoenen

Meerdere keren per week brengt Gert van Beek, chauffeur bij Mantrans, Franse kalkoenen naar een Duitse slachterij. Wij stappen in de anderhalve jaar oude Volvo FH die al bijna een half miljoen kilometer heeft gereden. De combi is gereinigd, gedesinfecteerd en klaar voor de nieuwe dag. ,,7.000 kilometer in een week is heel gewoon voor deze truck’’, vertelt Gert als we eenmaal op weg zijn.

Truckstar 02 2018

Noodremsystemen, kun je erop vertrouwen

Om met dat laatste te beginnen: de noodremsystemen van alle merken presteren momenteel véél meer dan de wet voorschrijft, die stelt namelijk dat een truck een onveilige situatie zelf moet kunnen herkennen om vervolgens van 80 tot 32 km/u af te remmen. Dus NIET tot stilstand! Je zou dus kunnen vaststellen dat de wetgever hiermee een aantal verkeersdoden voorkomt. Bijvoorbeeld omdat een truck die met 32 km/u achterop een file klapt, geen tien auto’s meer plet maar slechts vijf.

Truckstar 02 2018

Dat is veilig zeg

Dat de nieuwe Actros van Emiel van ’t Zand voorzien is van een groot aantal veiligheidssystemen, zullen we tijdens een tweedaagse rit zelf ervaren. Al bij het aankoppelen begint de pret: bij het ontsteken van de werkverlichting en het inschakelen van de achteruit valt de radio uit. Ook de telefoonverbinding via Bluetooth wordt verbroken. Emiel: ,,Tja, het is misschien wat overdreven. Maar aan de andere kant: tijdens het achterwaarts manoeuvreren wordt er toch vaak schade gereden. Dus ik kan me voorstellen dat dingen die je kunnen afleiden uitgaan. Maar als je net aan het bellen bent, is het wel vervelend als de verbinding ineens wegvalt.’’

Truckstar 02 2018

Dik in de containers

Tussen de enorme opslagloodsen rijd ik naar de afgesproken plek. Buiten staat Michel Kramer (45) een sigaretje te roken. Na de kennismaking gaat de roldeur omhoog. Binnen staat de Scania S730 gekoppeld aan een vijfassig Broshuis containerchassis te glimmen. Michel laat zijn handen met her en der wat schaafplekken zien. ,,Ik heb de wagen van het weekend nog eens extra onderhanden genomen, zodat hij er vandaag glimmend bijstaat. Het is altijd een pijnlijk karwei, maar het resultaat mag er wezen’’, zegt hij. Daar is niks aan gelogen.

Truckstar 02 2018

Atletische achtwieler

In de opvolger van de Axor ben je distributiekoning op de snelweg, ook met een volle vracht. Hoe kan het ook anders met een 11 liter motor? Maar door de smalle cabine en de prettige, snelheidsafhankelijke besturing hoef je ook niet te schrikken van millimeterwerk in de stad. Het is een auto met een volop vermogen, een rijke uitrusting en veel bedieningsgemak. Dat maakt de Antos 2543 L 6×2 tot een echte topper op onze bochtige testroute.

Truckstar 02 2018

Chauffeur, en niets anders

Je hebt transportbedrijven zonder enige vorm van jolijt. Maar er zijn ook gezellige varianten, zoals Hagoort Transport. Daar werkt Peter van Zutphen, die ons uit
de doeken doet wat de dag zal brengen – planmatige uitzonderingen daargelaten, want die zijn het transport eigen. ,,We rijden vandaag met staal van en naar diverse laad- en losadressen. Dat spul heet verbrandingsschroot en is een residu van een recyclingproces. Ik ben al voorgeladen in Wijster en we gaan lossen en laden in Sluiskil. Daarna moeten we lossen in Vlaardingen.’’

Truckstar 02 2018

Schoonzussen, vriendinnen, collega’s

Met hun Scania R500 vormen Regina de Swart en Fardau Benedictus een opvallend duo in de bietencampagne. ,,We voldoen niet echt aan het beeld dat men van chauffeurs heeft’’, aldus Fardau. De dames zijn beiden afkomstig uit Friesland, beiden 21 jaar oud en idem dito chauffeur op een wit-blauwe Scania R500 van Benedictus. En: allebei actief in de bietencampagne. Ze leerden elkaar kennen toen Regina iets kreeg met Enno, nu vijf jaar geleden. Het was op de school waar ze allebei de opleiding Manager Transport en Logistiek volgden.

Truckstar 02 2018

Chalets voor de Wadden

JT Transportservice-annex-Van Boxtel Speciaal Transport brengt in de week voor Kerst tien chalets naar Ameland en dat heeft wel wat weg van een internationale rit, want de familie Van Boxtel komt uit Veen, Noord-Brabant, en het is een kleine 250 kilometer naar Dokkum. Om die reden vertrekken de Van Boxtels op zondagavond 17 december al naar het noorden van het land. Toon begeleidt het speciale transport over de N356 en door het schilderachtige Holwerd, waar kerkjes en een grijze lucht beeldbepalend zijn.

Truckstar 02 2018

Drie op een rij

Als Jan-Willem van Appeldoorn de deur uit gaat, heeft hij de keus uit drie verschillende Volvo’s. Voor elke gelegenheid een en het is moeilijk kiezen, want alle drie Volvo’s zijn hem lief. Aan de Amazone heeft hij dierbare herinneringen uit zijn jeugd. Met de hele familie naar de wintersport, de ski’s op het dak. De Volvo F88 doet hem denken aan het begin van zijn carrière, toen hij met deze en andere trucks zijn brood verdiende. De moderne FH is een fijn stuk gereedschap. En een technisch hoogstandje in vergelijking met de andere twee bovendien.

Truckstar 02 2018