*

| 07:30 | Rik Werner

Truckstar 01/2018

In dit nummer gaan we in gesprek met een aantal werkgevers over het oplopende chauffeurstekort. Het is de hoogste tijd om het beroep weer aantrekkelijk te maken, maar hoe pakken ze dat aan? Verder brengen we een bezoek aan Mari Westdorp die drie jaar geleden naar Zweden emigreerde en daar sinds twee weken met een hagelnieuwe Scania R580 V8 rondrijdt en ook met kilometermiljonair Bert Louwes gaan we naar het noorden. Wijnen Transport zoekt het dichter bij huis, al is dat aan het wagenpark niet te zien, dat vraagt om een bedrijfsportret. Ook bijzonder: vader en zoon Keizer die samen actief zijn in het vervoer van wegenbouwmachines.

Dat de techniek niet stilstaat laat Volvo ons met trucks op LNG zien. In de praktijktest worden we verrast door de Renault T440 Optifuel en ook de bouwvoertuigen van Mercedes-Benz zijn zonder meer een hernieuwde kennismaking waard.

Dit en nog veel meer, zie ook de uitgebreide preview hieronder, lees je in de nieuwste Truckstar. Truckstar nummer 1 ligt nu in de winkel en is uiteraard ook online te bestellen. In dat geval krijg je hem thuisgestuurd. Maar wil je echt nooit meer iets missen, word dan abonnee.

Zonder kettingen naar Sykkylven

Hij blijft maar gaan, de Volvo FH 520 van Vroegindewey uit Zevenhuizen. Hij doet het nog prima in Nederland. Maar Noorwegen is een ander verhaal, je zal maar pech krijgen. ,,De sleep- en reparatiekosten in dat land zijn niet te betalen’’, aldus Kommer Vroegindewey. Maar Bert Louwes is daar niet beducht voor. Op jacht naar de 2,2 miljoen kilometer vertrekt hij met de Volvo FH uit 2006 naar het hoge noorden en wij rijden mee.

Zwederlander met droge bulk

Ruim drie jaar woont en werkt Mari Westdorp (35) nu in Zweden. Hij rijdt voor het bedrijf Äktab Transport in Ulricehamn, gelegen in de Zuid-Zweedse provincie Västra Götalands Län. Sinds twee weken rijdt Mari Westdorp met een hagelnieuwe Scania R580 V8. Hij vervoert vooral droge bulk in het binnenland. Van Zweden, welteverstaan.

Een uitgesproken Fransoos

Soms denk je dat je een truck al kent. Maar dan zit er ineens een andere motor in. Dat het verschil heel verrassend kan zijn, is ons bij deze test overkomen. De Renault T440 is qua cabine nagenoeg gelijk aan de T460 die we in 2015 onder de loep namen, maar toch bevalt ons deze T440 beter. Zijn evenwichtige motor speelt daar beslist een rol in.

Een wolk van een FH

De Volvo FH LowCab van Ron (29) schoonzoon van Johan Wijnen, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf uit Maasbree, is nog geen twee weken oud. Een cadeautje. ,,Twaalf weken geleden werd mijn zoon Vince geboren. Eerder hadden Johan en zijn vrouw Heidi beloofd dat ik een nieuwe auto mocht bestellen die helemaal aan mijn wensen zou voldoen. De enige voorwaarde was dat ik ze een kleinkind moest geven.

Weer of geen weer

Eigenrijder John van den Biggelaar is altijd alert. ,,Dat, en persoonlijke service zijn noodzakelijk om je staande te houden,’’ aldus John in zijn DAF XF 440 met Schmitz Cargobull Tautliner op de schotel. Hij heeft er daar twee van in bezit en doet tevens op bescheiden schaal aan op- en overslag. De eigenrijder zit in het staal en dat gaan we vandaag in allerlei vormen laden, lossen en omgekeerd.

Een thuiswedstrijd

In de laatste maand van het jaar wacht HLS uit Almelo nog een kleine thuiswedstrijd: de bezorging van twee bovenmaatse ketels bij Ten Cate in Nijverdal. Op een vroege zondagochtend gaan we op een door het KNMI met code-oranje gemerkte dag op pad. En omdat elk nadeel zijn voordeel heeft: grote drukte en nieuwsgierige omstanders zullen ons op een dag als deze niet hinderen.

Troeven voor in de bouw

Voor de bouw heeft Mercedes-Benz rond de Arocs veel in huis: van alle mogelijke asconfiguraties tot de Turbo Retarder Koppeling. De derde generatie is de eerste die helemaal op toeren geschakeld wordt zonder hulp van synchromeshringen. Volgens de fabrikant zou dat tot 20 procent kortere schakeltijden moeten leiden ten opzichte van de vorige generatie en zelfs tot 50 procent winst vergeleken bij de (reeds lang vergeten) Telligent bak.

Comfortabel takelen

De stijgende brandstofprijzen maakten het gebruik van Amerikaanse benzinetrucks onbetaalbaar. Daardoor liep ook de import daarvan op zijn eind. Jammer, want het waren robuuste en comfortabele torpedo’s. Het verklaart ook waarom we betrekkelijk weinig Amerikanen onder de klassiekers zien. Meestal is het DAF, Scania of Volvo wat de klok slaat; voor andere merken is veel minder belangstelling. Toch zijn dit juist de smaakmakers op oldtimerevenementen.

Zo vader, zo zoon…

Vader André (63) is al op zijn vijftiende begonnen met werken, eerst als kraanmachinist bij een loonbedrijf, later bij wegenbouwbedrijf Reef. Zoon Mike wilde heel graag hetzelfde werk als zijn vader gaan doen: rijden op een dikke kieper met daarachter een aanhanger met zware machines. Zodra de kans zich voordeed in de voetsporen van zijn vader te treden, pakte hij hem.