*

| 07:45 | Rik Werner

Truckstar Zwaar- en Speciaaltransport Special 2017

Tegelijk met Truckstar nummer 13 ontvangen onze abonnees de Zwaar- en Speciaaltransport Special 2017. In de special verslaan we diverse lange, brede, hoge en/of zware transporten binnen en buiten de landsgrenzen. Kijk voor een voorproefje hieronder. Ben jij geen abonnee? De Truckstar Zwaar- en Speciaaltransport Special ligt per 5 december in de winkel! Of bestel ‘m zonder extra verzendkosten hier!

Compact, maar behoorlijk zwaar

In een oude fabriekshal bij Witten in het Roergebied is Bert Pullen bezig met het laden van een zeer zware, maar ook compacte lading. Het gaat om een persdeel met een lengte van ongeveer 10 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van eveneens 3 meter. Inclusief transportframe weegt dit grapje iets meer dan 100 ton. Een ideale klus voor de nieuwe, tienassige Nooteboom Manoovr van Rensink.

Op stap met een prinses

De combinatie van Bohnet, bestaande uit een nieuwe MAN TGX 640 en een Scheuerle platformwagen met twaalf aslijnen, staat al bij het beursterrein te wachten. Het grootste schip van ‘Boot Düsseldorf’ is de Princess 30M uit Plymouth gaat op transport naar Schiedam. Voor deze klus worden ze ingehuurd door Van de Wetering uit Loosdrecht. De afmetingen en het gewicht van het schip zijn namelijk zodanig dat het transport alleen met een platformwagen uitgevoerd kan worden.

Met een breedte van 7,80 meter

Brugdelen rijden van Schijndel naar Rotterdam met een breedte van 7,80 meter. Bij het horen van die breedte zijn we meteen enthousiast. Normaal gesproken worden ladingen breder dan 4,50 meter zoveel mogelijk over water vervoerd, eventueel in combinatie met korte stukjes transport over de weg. Maar zeven meter tachtig over een afstand van hemelsbreed bijna honderd kilometer, dat is best bijzonder.

Volvo FH 10×4 in klassieke stijl

Ook in het zwaartransport tref je blikvangers. Zo gaf Patrick Beekmans zijn Volvo FH 10×4 een klassiek uiterlijk. Waarmee hij aantoont dat de old skool-look het ook in het zware werk goed doet. Alle elementen zijn op elkaar afgestemd en tot in detail afgewerkt. In overleg met M&M Truckdesign uit Barendrecht heeft Patrick een complete geluidsinstallatie laten inbouwen. Dit bedrijf verzorgde ook de aankleding van de binnenkant.

Kraantje voor Qatar

De Scania V8 combinatie met een totaalgewicht van 106 ton treffen we op het parkeerterrein Keulse Barrière. Van Wieren chauffeur Erik Hagoort (55) is hier afgelopen nacht aangekomen na een rit onder begeleiding uit het Duitse Bierbach, vlakbij Saarbrücken. De lading bestaat uit een bovenwagen van een Terex-kraan en moet naar de haven van Antwerpen. Daar gaat die aan boord van een schip richting de eindbestemming: Qatar.

Tussen voor- en achterkant

Nog geen 1.000 kilometer staat er op de teller van de zware MAN van Wagenborg, maar hij is er dan ook om te sjouwen en niet om kilometers te vreten. Vandaag moeten enkele kolossale stukken van een scheepscasco verplaatst worden op het terrein van scheepswerf Pattje in Waterhuizen. Een mooie klus voor de nieuwe MAN TGX zwaartransporttrekker van Wagenborg.

Wegwijs in het hoge noorden

Op 24 oktober is een klein beetje geschiedenis geschreven op de N46, de nog vrij verse oostelijke ringweg van Groningen. ,,Voor het eerst doen we het vervoer en de plaatsing van een bewegwijzeringsbord, inclusief het in de grond trillen van het fundament, op één en dezelfde dag’’, aldus Richard Mulders van Traffic Service Nederland. Een wegwijzer plaatsen gaat dan ook niet zomaar. Bij het laatste bord langs de oostelijke randweg van Groningen leek het haast een militaire operatie.