Na de openstelling van de Tweede Coentunnel steeg het aantal ongelukken op dat punt. Rijkswaterstaat neemt nu maatregelen.
Ook al voldoet de Tweede Coentunnel aan alle eisen, vooral in en rond de nieuwe westelijke tunnelbuis voor het verkeer in zuidelijke richting ging het vaak mis.
In de oude situatie waren er drie tot vijf incidenten per week; dat steeg met de nieuwe tunnel tot vijf tot zeven incidenten per week. Na een analyse van camerabeelden bleek dat er vooral aan weerszijden van de tunnelbuis veel rijstrookwisselingen waren in combinatie met hoge snelheidsverschillen. Dat is vragen om ongelukken natuurlijk.
Eén van de maatregelen die daarom genomen is, is een doorgetrokken streep, ook in de tunnel. Verder bleek dat de bewegwijzering niet voor iedereen duidelijk is. Daarom worden de komende weken enkele borden verplaatst.
LED-lichtjes, geen remlichten
De rode LED-lichtjes aan de rechter tunnelwand bleken voor sommige automobilisten teveel op remlichten van auto’s te lijken. Er werd daardoor onnodig geremd in de tunnel, wat ook tot problemen leidde. Die lichtjes zijn nu gedimt.
Oude Coentunnel renovatie
In de oude Coentunnel wordt momenteel hard gewerkt zodat die halverwege 2014 – gerenoveerd en wel – weer open kan. Die tunnel is meer dan veertig jaar oud, maar moet nog minstens zestig jaar mee.
Rijkswaterstaat vervangt daarom momenteel alle tunnel-instalaties, verbetert de afwatering en vervangt de schoorsteen op de tunnel om de luchtkwaliteit in de tunnel te verbeteren.Tevens wordt de wegsituatie aan weerszijden van de oude Coentunnel aangepast.
Zo ziet de inrit naar één van de twee buien van de oude Coentunnel er nu uit.
100.000 voertuigen per dag in 2012
In 2012 reden dagelijks zo’n 100.000 voertuigen door de Coentunnel, waarvan 10.000 trucks. Uiteraard was de tunnel-capaciteit al jaren ontoereikend, met jarenlang eindeloze files als gevolg.
Nu is dat nog steeds het geval aangezien met de openstelling van de Tweede Coentunnel de wegcapaciteit in zuidelijke richting met twee rijstroken hetzelfde is gebleven. Maar dat wordt allemaal beter. Op de animatie-video’s van Rijkswaterstaat hieronder kun je zien wat de nieuwe situatie volgend jaar wordt, met gesloten en geopende spitsstroken, komende vanuit Zaandam. Overigens is de verwachting dat in 2020 het aantal voertuigen dat dagelijks door de Coentunnel rijdt gestegen zal zijn naar 190.000. Het aantal trucks zal dan ruim 15.000 zijn.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."