LZV’s mogen toch grens over
De heren en dames in Brussel zijn er uit: LZV’s mogen toch de grenzen tussen EU-landen over.
Eurocommissaris voor Transport Siim Kallas heeft dit middels een brief aan het Europees Parlement bekend gemaakt. Met deze licht-onverwachte ommezwaai komt een einde aan jarenlange onduidelijkheid.
Toen Zweden en Finland in 1995 lid werden van de EU, moesten de langere en zwaardere trucks uit het hoge noorden formeel erkend en toegestaan worden. Dat gebeurde met EU-richtlijn 96/53, de basis voor ook onze LZV.
De grensoverschrijdende inzet van LZV’s is sindsdien een feit geweest. Tussen Finland en Zweden rijden de trucks zonder problemen op en neer. De lengte is zelfs iets toegenomen van 24 meter naar 25,25 meter door het European Modular System, een LZV-standaard om bestaande afmetingen, zoals een standaard oplegger en een standaard wipkar te combineren.
Onduidelijke bewoording
Echter, de bewoording van de richtlijn is niet duidelijk. Anti-LZV-politici beweren dat de tekst de inzet van LZV’s binnen de landsgrenzen toestaat en niet daarbuiten. Anderen oordelen anders, en ook Siim Kallas zelf raakte in verwarring, mede dankzij tegenstanders van de LZV in Brussel.
Nu is aan die verwarring een einde gekomen: Wanneer twee landen LZV’s toestaan, mogen die elkaars grens over. Een Deense LZV mag van Denemarken naar Zweden. De Nederlandse branche-organisaties TLN en EVO zijn blij met het nieuws en hopen dat de internationale inzet van LZV’s van en naar Nederland meer kansen krijgt.
Ferry NL-DK noodzakelijk
Daarvoor zal er echter een boot tussen – bijvoorbeeld – de Eemshaven en het Deense Esbjerg moeten gaan varen. De halfbakken Duitse LZV-proef staat namelijk geen zestigtons LZV’s toe, maar heeft veertig ton als maximum.