J.P. Vis & Zn. zet twee nieuwe LZV’s in voor het transport van geconditioneerde goederen naar Scandinavië. De beide Scania 500 S motorwagens zijn voorzien van een Frigoblock transportkoeling die ook de koeling van de aanhangwagens van stroom voorziet. Dat betekent dat de Euro-6 krachtbron van de motorwagen niet alleen het voertuig, maar ook de elektrische transportkoeling aandrijft.
Bij het configureren van de nieuwe combinaties is er vooral aandacht besteed aan het verlagen van het eigen gewicht van de combinaties. Het lage eigen gewicht van het Scania chassis was één van de aanleidingen om op basis van dit merk te bouwen. Verder zijn er aluminium wielen toegepast onder de gehele combinatie en is de opbouw van de motorwagen gewicht- geoptimaliseerd. Deze opbouw, van het Spaanse Isonord, werd geleverd en opgebouwd door Donk Carrosserie en Laadkleppenservice uit Emmen. De opbouw is voorzien van extra bindrails in het dak, LED verlichting en versterkte wanden en vloer. De dolly is van Volgelzang.
Elektrische transportkoeling
Ook de toepassing van Frigoblock elektrische transportkoeling vormt een belangrijke bijdrage aan de gewicht reductie. Transportkoeling is cruciaal om er voor te zorgen dat de temperatuur kritische goederen in een optimale conditie bij de klanten arriveren. Met de nieuwe LZV’s heeft J.P.Vis & Zn. de mogelijkheid om drie temperatuur zones te creëren. De motorwagen vormt een compartiment terwijl de Schmitz Cargobull opleggers dankzij de Thermo King Spectrum SLXi Hybrid koelmachine uitgevoerd zijn met twee verdampers. Dankzij een tussenschot kunnen hiermee in twee temperatuur zones aparte temperaturen ingesteld worden. Dat is in het groupage vervoer van geconditioneerde goederen van belang. Met de mogelijkheden die de nieuwe combinaties bieden kunnen bloemen, planten en groenten en fruit onder optimale condities vervoerd worden.
CO2-neutraal transport
Voor J.P. Vis & Zn. en Hartman Expeditie, waar het bedrijf deel van uitmaakt, is duurzaamheid een belangrijke drijfveer. De inzet van de nieuwe, duurzame LZV-combinaties staat dan ook niet op zich zelf. Hartman Expeditie werkt ook met LNG-trucks en onderzoekt op alle fronten naar nog meer duurzaamheid. De nieuwe combi’s worden ingezet voor transport vanuit Nederland via Duitsland naar Scandinavië. De nieuwe combinaties zijn dan ook geheel volgens de Duitse eisen opgebouwd en voldoen aan de nieuwste eisen voor Langfahrzeuge. Zo zijn de trucks voorzien van camera’s, een dode hoek monitoring systeem en zijverlichting die mee knippert met de clignoteurs. Het transportbedrijf maakt gebruik van HVO-100 als vervanging van fossiele dieselolie. Dat zorgt voor een reductie aan CO2-uitstoot.