De Europese Transportcommissaris Siim Kallas heeft laten weten dat LZV’s de grenzen over mogen in Europa; tijdens een debat haalde hij echter bakzeil.
Er is al jaren onduidelijkheid over de grensoverschrijdende inzet van LZV’s. Sommigen beweren dat de huidige LZV-richtlijn de internationale inzet niet toestaat. Kallas gaf schriftelijk toe dat deze richtlijn, 96/53, onduidelijk geformuleerd is, maar legde uit dat LZV’s onder de nodige voorwaarden wel degelijk de grenzen over mogen. Dit deed hij in aanloop naar een debat over de kwestie in het Europees Parlement.
“Lidstaten zijn vrij om binnen hun landsgrenzen LZV’s toe te staan, maar ze mogen ook de grens over, zij het onder bepaalde voorwaarden. Zo moeten beide landen LZV’s toestaan”, aldus Kallas op zijn website.
Toespraak aan EP
In een toespraak in het Europees Parlement ging hij verder in op de voorwaarden: “De chauffeur van een LZV die de grens overgaat en in een land komt dat LZV’s toestaat, moet kunnen aantonen dat hij in die lidstaat een nationale rit rijdt.”
Dit klinkt eveneens ingewikkeld. Het komt er op neer dat gelost moet worden in de betreffende lidstaat. Een Nederlandse LZV zou dus niet via Duitsland naar Denemarken kunnen doorrijden.
Andere beperking
De laatste voorwaarde heeft ook een beperkend karakter. Kallas: “Het grensoverschrijdende vervoer moet onderdeel zijn van een proef met een lokaal karakter en een beperkte tijdsduur.”
De reden dat Kallas deze voorwaarden noemt, is dat hij de richtlijn niet wijzigt. De voorwaarden blijven onveranderd van kracht.
Bakzeil onder druk van socialisten en groenen
Echter, tijdens het hieropvolgende debat kreeg Kallas zoveel weerstand van de socialisten en groenen in het Europees Parlement, dat hij bakzeil haalde en de grensoverschrijdende inzet van LZV’s toch niet toestaat, zo meldt TLN tot haar verbijstering. Kallas wil de kritiek van deze dwarsliggers meenemen in zijn uiteindelijke besluit.
Wat betekent het voor NL?
Voor Nederlandse transportbedrijven is nu duidelijk dat we in principe de grens over mogen naar Duitsland, mits de Duitsers het daar mee eens zijn. In de deelstaat Niedersachsen bijvoorbeeld zouden Nederlandse LZV’s in principe kunnen lossen. Probleem is dan nog wel het lage maximaal toegestane gewicht van veertig ton of 44 ton bij gecombineerd vervoer. En we moeten formeel wachten op toestemming van Kallas. Afkoppelen aan de grens en deel voor deel de grens over trekken mag overigens wel.
Het is te hopen dat de Scandinaviërs zich niets aantrekken van het EU-gemor, de onzinnige discussies en de domme weerstand van de socialisten en groenen in Europa. Het algemeen nut van de LZV is inmiddels wel bewezen. Overigens zou een ferry-verbinding voor LZV’s tussen Delfzijl en de Deense havenstad Esbjerg ook geen gek idee zijn.
Foto: Er is nog een lange weg te gaan tot we met zestig ton en 25,25 meter naar Zweden heen en weer kunnen rijden.