Voor een Truckstar-reportage waren we gisteren een dag mee op pad met de zeecontainer-LZV van transportbedrijf Rien Boom uit Schelluinen.
Truckstar brengt volgende maand een thema-nummer over de LZV uit. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt en zo waren we gisteren te gast bij Rien Boom-chauffeur Hans van der Hagen op zijn DAF XF105 460 voorloopas-trekker, met een bijzonder LZV-chassis. Want we zien graag met eigen ogen hoe enkele LZV’s ingezet worden.
Rekensom is snel gemaakt
Met een LZV kun je 60 voet aan zeecontainers vervoeren. Anderhalf keer zoveel vergeleken met de gebruikelijke 40 voet – of 2 keer 20 of 45 voet – van een standaardtruck. De rekensom dat hiermee voordeel behaald wordt, is snel gemaakt natuurlijk.
Veel containertransporteurs zoals Rien Boom rijden dan ook met LZV’s. Het nut werd gisteren op mooie wijze uit de doeken gedaan. Na eerst in Rosmalen een 40-voeter gelost te hebben, konden we aansluitend in Waalwijk een 20-voeter laden, om de lege 40-voeter vervolgens in Ridderkerk te droppen en door te gaan richting Tweede Maasvlakte en via de Eem- en Waalhaven weer terug te komen met een nieuwe 20-voeter en 40 voets-reefer.
En zo staan na een dag mooi werk de containers voor de volgende dag weer op het chassis.
Mooie techniek
Uiteraard heb je als chauffeur wel iets meer werk met aan- en afkoppelen, maar als je van truck- en trailer-techniek houdt, is dat niet zo’n straf.
Zeker niet met de LZV van Rien Boom. Want dat is een verhaal apart. In principe fungeert die als B-Double; maar het LZV-chassis van JTF kan ook helemaal in elkaar geschoven worden tot één enkele oplegger. Maar uitgeschoven kan het deel dat als link-trailer fungeert ook afgeloppeld worden, terwijl het gehele chassis ingeschoven ook als breek-trailer kan worden ingezet.
Ingeschoven blijft er een imposant-ogende, zes-assige trailer over.
Meer verantwoordelijkheid, meer inzicht
Bovendien rijdt en volgt het geheel verrassend goed dankzij enkele sturende assen en is het een prachtig gevoel om met zo’n lange truck onderweg te zijn. Het brengt ook meer verantwoordelijkheid met zich mee, en het vraagt meer inzicht van de chauffeur. Het hele chauffeursberoep komt hiermee op een hoger plan komt te staan, zo bleek onomstotelijk.
Wat betreft de JTF-trailer zijn er inzet-mogelijkheden te over, en was het heerlijk om het hele spul in actie te zien tijdens een zonnige werkdag in het zeecontainertransport. De hele reportage, plus verschillende andere LZV-verhalen, lees je volgende maand in Truckstar 04/2016.
Ook een collega trekker-oplegger-chauffeur (in het hesje) was onder de indruk van het span.