In Utrecht is een nieuw LNG- en CNG-tankstation voor trucks geopend door Rolande LNG.
Het LNG-tankstation is het derde van Rolande, dat ook in Veghel en Tilburg LNG-stations heeft voor trucks. In Utrecht kan tevens CNG getankt worden.
Het tankstation in Utrecht is een steun in de rug voor transportbedrijven die al op LNG rijden. Bovendien zal het transporteurs in Midden-Nederland over de streep kunne trekken ook in LNG-trucks te investeren.
Het Rolande LNG-station bevindt zich op de Heldinnenlaan, langs de A2 bij de afslag Maarssen.
Het tanken van het diep-gekoelde LNG gaat iets anders dan diesel, maar is voor iedere chauffeur prima te leren.
Liquefied Natural Gas
LNG staat voor Liquefied Natrual Gas. Dit is sterk gekoeld en vloeibaar gemaakt aardgas. Als brandstof voor trucks lijkt het aan te slaan in Nederland. Verschillende truckmerken hebben inmiddels LNG-trucks op de markt en ook transportbedrijven en verladers zijn geïnteresseerd.
Schoner, stiller en minder CO2-uitstoot
Aardgas verbrandt schoner dan diesel, onder andere met minder roetdeeltjes. Met de huidige Euro 6-dieselmotoren levert dat echter voor LNG geen groot verschil meer op. Het grote voordeel van LNG als truckbrandstof boven diesel is dat de CO2-uitstoot iets lager ligt, en dat geldt ook voor het geluid dat een gasmotor produceert.
Dezelfde voordelen gelden evengoed voor CNG, hetzelfde aardgas maar dan samengeperst. Als het gas verkregen is uit een vergistingsproces, spreekt met van biogas – LBG, of CBG. De netto-CO2-uitstoot is dan nog veel lager, vergeleken met die van een dieselmotor.
Truckstar.nl volgt de LNG-ontwikkelingen op de voet – lees ook:
Scania slaat nieuwe CO2-weg in
Wezenberg met 100e gastruck Albert Heijn
Iveco Stralis LNG voor Peter Appel
Iveco Stralis LNG voor Speksnijder
Samenwerking Volvo en Shell voor LNG
Rolande en Attero samen in productie bio-LNG
FM’s op Methaan-Diesel in Nederland