Lets transportbedrijf werft Filipijnse chauffeurs

18 februari 2013 | 12:00

Lets transportbedrijf werft Filipijnse chauffeurs

Duits/Lets transportbedrijf Dinotrans zet Filipijnse chauffeurs in voor internationaal transport.

Via bronnen uit Scandinavië kwam het bericht binnen dat het in Letland geregistreerde bedrijf Dinotrans SIA Filipijnse chauffeurs werft voor internationale transporten op West-Europa en Scandinavië.

Verontrustende ontwikkeling
Het werven van Aziatische werknemers door Westerse bedrijven is een fenomeen dat we vooralsnog alleen kenden uit de scheepvaart. Een verontrustende ontwikkeling, die ingezet lijkt te zijn door het Deense bedrijf Freja. Transportmiljoe.dk meldt dat Freja in oktober vorig jaar in een radioprogramma (doorspoelen naar 2:14) al meldde dat het zou gaan experimenteren met Filipijnse chauffeurs. Mogelijk gebeurt dit in samenwerking met het van oorsprong Duitse Dinotrans, dat onder andere rijdt in opdracht van het Deense bedrijf.

Naast voor Freja rijdt Dinotrans ook voor andere grote opdrachtgevers zoals DHL, Agility, Schenker en Keuhne & Nagel. 

Feit is dat Dinotrans sinds november 2012 chauffeurs werft via een Filipijnse uitzendorganisatie. Op de site van het uitzendbureau worden Engels sprekende chauffeurs gevraagd met tenminste 3 jaar rijervaring met zware vrachtwagens. Daarnaast worden gezondheid en verantwoordelijkheidsgevoel gevraagd in de internetadvertentie.

De verhoudingen in het wegtransport raken met de inzet van Aziatische chauffeurs nog verder zoek. De salarissen waartegen de Filipijnse chauffeurs te werk gesteld worden, zullen ongetwijfeld nog lager liggen dan de salarissen van hun Letse collega’s. Bedragen die genoemd worden variëren tussen de 1000 en 1200 euro in de maand. De enige andere reden voor het ‘sourcen’ van Filipijnse chauffeurs zou een accuut chauffeurstekort kunnen zijn. Maar daar kan met de huidige Europese werkloosheids-cijfers geen sprake van zijn.

Uit de internationale scheepvaart zijn echter diverse gevallen bekend van veel lagere salarissen, die door het gebruik van valse contracten vaak buiten het zicht van controlerende instanties vallen.

Nieuwe harde klap
De inzet van chauffeurs uit de Filipijnen lijkt daarmee een nieuwe, harde klap in het gezicht voor het wegtransport in Europa, waarmee de uithollings- en uitbuitingsbakens opnieuw een stuk verzet zijn. Het vereist politieke inzet om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen.

Truckstar.nl blijft deze ontwikkeling nauwgezet volgen.  

Foto: Facebook 

Lets transportbedrijf werft Filipijnse chauffeurs

Foto 2: De eerste lichting van 13 chauffeurs in dienst bij Dinotrans 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda