Volvo
| 09:54 | Rik Werner

Nieuw lesprogramma Volvo beoogt afname ongevallen met fietsers

Volvo Trucks heeft onder de noemer ‘See and been seen’ lesmateriaal ontwikkeld voor tieners en jong volwassenen.

De Zweedse producent zegt daarmee het aantal verkeersslachtoffers onder voetgangers en fietsers omlaag te willen brengen.

Follow-up

Het lesmateriaal is primair bestemd voor jongeren van 12 jaar en ouder. Volvo Trucks meent dat het eveneens is geschikt voor verkeersveiligheidsorganisaties en rijscholen. ‘See and been Seen’ is een follow-up op het programma ‘Look and Wave’, waarmee Volvo de afgelopen jaren naar eigen zeggen honderdduizenden kinderen wereldwijd heeft bereikt.

Communicatie

,,We streven naar een betere communicatie tussen chauffeurs en de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers’, zegt Carl Johan Almqvist. Hij is verkeers- en veiligheidsspecialist bij Volvo Trucks. ,,In dit programma leggen we de focus op fietsers en voetgangers, zowel kinderen als volwassenen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen bewust worden van de noodzaak ongelukken te voorkomen.’’ Volgens cijfers van Volvo komen jaarlijks 1,2 miljoen mensen om het leven in het verkeer, wat aldus de fabrikant overeenkomt met tien dodelijke vliegtuigcrashes per dag. ,,Dat kunnen en mogen we niet accepteren.”

Volvo

Het lesmateriaal is gratis beschikbaar, maar alleen in het Engels, op de website van Volvo Trucks.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie