Speciaal voor ons EV-event (Truckstar 6/2024) kwam de Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo van Renault Trucks naar Nederland. Aansluitend maakten de Fransen een heuse Europese roadshow met deze elektrische T. Reden genoeg om zelf even achter het stuur te kruipen van de Renault Trucks E-Tech T, zoals hij volledig heet, en een eerste rij-indruk op te doen.
Bekijk de video onderaan dit bericht
Het meest in het oog springende detail van deze trekker is de laklaag. De Diamond Echo is namelijk beschilderd met speciale LumiLor-lak. Wanneer de lak wordt blootgesteld aan een elektrische prikkel (er loopt elektrische stroom doorheen) gaat hij gloeien, zodat de laklaag oplicht. Samen met design- en verfspecialisten is het design ontworpen. De unieke laklaag komt het best tot zijn recht in het donker.
Sinds 2020 worden de E-Tech D- en D Wide-modellen in serie geproduceerd en later werden de T- (stedelijk en regionaal) en C-modellen (constructie) aan het assortiment toegevoegd. Dit stelt de fabrikant in staat om transportoplossingen aan te bieden met een capaciteit variërend van 3,1 ton (E-Tech Master) tot 44 ton.
Actieradius
Bij de T- en C-modellen is er keuze tussen een losse trekker of een bakwagen met verschillende asconfiguraties. Renault claimt dat de trucks een maximale actieradius van 300 kilometer kunnen behalen. Dat is afhankelijk van factoren zoals het aantal batterijpakketten, de toepassing van het voertuig en het vervoerde gewicht. De truck is geschikt voor alle soorten opladers tot 250 kW en heeft het voordeel van een standaard connector die compatibel is met AC- en DC-laders. Het duurt ongeveer een uur om op te laden van twintig tot tachtig procent van de accucapaciteit. Het aantal accupakketten kan worden aangepast, afhankelijk van de gewenste actieradius en het laadvermogen: van vier tot zes pakketten (360 tot 540 kWh).
Lees ook: Boekema Workum zet Renault Trucks T High containerauto in
De nieuwe elektrische vrachtwagen van Renault is voorzien van een subtiele facelift met een nieuw vormgegeven logo en een nieuw digitaal dashboard. Door gebruik te maken van de Europese richtlijn waarbij je de cabine mag vergroten als dat bijdraagt aan de efficiency van het voertuig heeft de fabrikant de cabine voorzien van een ‘neusje’. Vanaf de bovenzijde van de grille naar beneden is het front met 115 millimeter gegroeid. Vanaf de zijkant is dit goed te zien en het geeft de inmiddels bekende cabine een frisse blik. Helaas voor de chauffeur levert het geen ruimere cabine op.
One pedal drive
Het rijden met de truck vergt eigenlijk nauwelijks gewenning in vergelijking met elektrische trucks van andere merken. Renault Trucks gebruikt het zogenaamde one pedal drive in de T. Dat wil zeggen dat bij het gas loslaten meteen de ‘motorrem’ in werking komt. Als je het slim aanpakt, hoef je het gewone rempedaal niet eens meer te gebruiken. We brachten de elektrische diamant van onze testlocatie in Asten naar de thuisbasis van Renault Trucks Nederland in Beesd. Tijdens de rit liet april zich van zijn grilligste kant zien, met regen, hagel en wind: geen optimale omstandigheden voor een elektrische truck, want die tasten de actieradius toch wel wat aan. Meer dan bij een dieseltruck, zullen we maar zeggen. Wat dan meteen in negatieve zin opvalt, is het windgeruis rondom de spiegels. Toegegeven, het waaide harder dan gebruikelijk, maar de Renault Trucks T kenmerkt zich door flinke spiegelbakken aan weerszijde van de cabine. Laat een elektrische truck nu juist zo lekker stil zijn, wat ervoor zorgt dat andere geluiden des te meer opvallen.
Achter het stuur valt op dat het nieuwe digitale instrumentarium de Franse truck echt weer bij de tijd brengt. De nieuw vormgegeven bediening op het stuur en een beter materiaalgebruik geven de truck een luxere uitstraling en tillen hem naar een hoger niveau. De E-Tech T is in productie en is te bestellen bij de dealer. Het eerste exemplaar in Nederland is al afgeleverd aan Dasko Koel- en Vriestransporten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."