LCW Groningen neemt Scania P360 plug-in hybride in gebruik
Geen dieseldampen en zware motorgeluiden meer in stadscentra bij het leveren van bouwmaterialen. Onlangs heeft Logistiek Centrum Westpoort uit Groningen een Scania P360 plug-in hybride vrachtauto in gebruik genomen.
In combinatie met een elektrische heftruck zorgt de transporteur er daarmee voor dat de lucht schoon blijft en er geen herrie meer is richting de bouwplaats.
Bouwhub
LCW Groningen opende begin dit jaar voor zijn klanten in de bouw al een bouwhub langs de A7. Op deze overslagplek worden de materialen voor bouwprojecten in Noord-Nederland in pakketten verzameld om het aantal vervoersbewegingen met zestig procent terug te dringen. De nieuwe hybride vrachtauto brengt deze bouwpakketten straks CO2-neutraal op plek van bestemming.
Duurzaam ondernemen
“Diesel tot aan de stadsgrens en daarna schakelen we over op elektrisch”, legt algemeen directeur Jakob Vonck uit. “Zo werken we er hard aan om zowel de CO2-uitstoot als het geluid te reduceren tot nul. Met elektrische meeneem-heftrucks zijn we al een tijdje aan het experimenteren en onze laatste serie laadt zich zelfs op tijdens het transport.”
Lees ook: Jumbo zet elektrische Scania in
Volgens directeur Vonck zit duurzaam ondernemen in het DNA van het bedrijf. “Drie jaar geleden hebben we 2500 zonnepanelen op het dak van ons 23.000 m2 logistieke centrum op Westpoort laten leggen. Hiermee hebben we een Lean en Green Star behaald. Met onze nieuwste Scania plug-in-hybride vrachtwagen en onze elektrische heftrucks zetten we nu verdere stappen richting zero-emissie.”
Groningen maar ook andere groeiende steden in Europa zijn hard bezig om over een aantal jaren hun stadskernen volledig emissievrij te maken.
Logistiek Centrum Westpoort
LCW Groningen is in 2003 ontstaan uit een fusie tussen drie Hoogkerkse transportbedrijven: Gebr. Gorter (transporteur van blauwe Chep pallets en suiker), Gebr. Vonck (bouwmaterialen en pootaardappelen), Liewes (verhuizingen en transport van kleine zendingen). LCW is dagelijks op pad met 110 vrachtwagens om de distributie te verzorgen in de bouw, food en agrarische sector met standplaatsen door heel Nederland. Het hoofdkantoor staat aan de Londenweg 10 in Groningen.