LCW Groningen heeft primeur met eerste Scania 40R
Een primeur voor LCW Groningen: de logistieke dienstverlener ontving vandaag de sleutels van Nederlands eerste Scania 40R BEV uit handen van Janko van der Baan, Managing Director Scania Nederland.
Wagenpark beheerder Pieter Vonck: “Als ik zie hoe volwassen het product is, versterkt dat ons vertrouwen in de keuze voor Scania.”
Twee jaar geleden nam LCW Groningen een Scania Plug-in Hybride in gebruik voor het CO2-neutraal leveren van bouwmaterialen in Amsterdam. Omdat de overheid heeft bepaald dat PHEV voertuigen na 2030 niet meer welkom zijn in ZE-zones werden twee batterij-elektrische 4×2 Scania trekkers besteld. De eerste wordt vandaag in gebruik genomen. Vonck benadrukt dat het bedrijf deze stap nooit alleen had kunnen zetten. “Voor projecten als deze, waarmee een enorme investering gemoeid gaat, is een klant die het avontuur mee aan wil gaan onmisbaar.”
Regio Groningen
De elektrische Scania heeft een GVW tot 50 ton en wordt primair ingezet in de regio Groningen, waar de transporteur een ‘bouwhub’ heeft opgezet. “Wij verzamelen bouwmaterialen van opdrachtgevers om deze vervolgens emissieloos af te leveren bij particulieren thuis en op bouwlocaties in de stad. Hiermee ontzorgen we niet alleen onze klanten, maar kunnen we ook onze gezamenlijke CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.”
Nachtpendel
De Scania BEV, met R-cabine, is uitgerust met alle mogelijke veiligheidsopties waaronder het Side Detection Package (Dode hoek detectie). De batterijen hebben een geïnstalleerd vermogen van 624 kWh; goed voor een actieradius van 350 kilometer. Vonck verwacht echter middels regeneratief remmen meer uit het batterijpakket te kunnen halen. “Met die verwachting hebben we het voertuig ook LZV laten keuren, zodat we het in de toekomst wellicht in kunnen zetten als nachtpendel naar Tilburg.”
Om het beste uit het de elektrische technologie te halen, krijgt de chauffeur een uitgebreide driver training, standaard aangeboden door Scania. Ook een tweede chauffeur wordt vast klaargestoomd. Volgens Vonck is het stimuleren van de acceptatie van elektrisch vervoer onder de chauffeurs onderdeel van de pilot. Zelf is hij enthousiast over het rijcomfort. “Het rijdt zo rustig en stil; wanneer je het eenmaal hebt ervaren, wil je niet anders meer.”
Energiemanagementsysteem
LCW Groningen beschikt over een laadportaal waaronder zes elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Bij de laatste nieuwbouw in 2019 werden met het oog op de toekomst 2.500 zonnepanelen op het dak gelegd. Inmiddels is ook een duurzaam batterijsysteem geïnstalleerd om de energie in op te slaan. Een slim energiemanagementsysteem laadt de batterij overdag met groene zonnestroom en verdeelt het ’s avonds naar behoefte over de elektrische trucks. “Op papier klopt het allemaal. Deze pilot moet gaan uitwijzen of het ook daadwerkelijk zo werkt”
Lees ook: Casper Jansen begint als eigenrijder met Scania 460R
De batterij elektrische truck wordt geleverd door Scania Groningen, één van de 23 werkplaatsen in Nederland die EV-Specialist gecertificeerd is. “We hebben van oudsher een goede relatie met het product en de dealer. Als Scania een auto op de weg zet, kun je ervan uitgaan dat alles 100% werkt. Dat maakt de keuze voor deze stap ook logisch.”
Over LCW Groningen
LCW Groningen is in 2003 ontstaan uit een fusie tussen de transportbedrijven Gebr. Gorter, Gebr. Vonck en Liewes. Samen startten ze een nieuwbouw project op industrieterrein Westpoort, waar het beschikt over een logistiek centrum van ruim 23.000 vierkante meter. Met 200 medewerkers, een vloot van 100 eigen vrachtwagens, waarvan de helft Scania, en 20 vaste charters richt LCW Groningen zich op diverse soorten transport en distributie. In januari werd Van de Hoef Transport in Groenekan overgenomen. Deze strategische overname brengt het bedrijf, dat in het bezit is van een Lean and Green Star, dichter bij de zero-emissiezones in het midden van het land.
Dit project wordt uitgevoerd onder de regeling DKTl-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.