Next is de naam van de nieuwe Knapen schuifvloer opleggerreeks die sinds kort leverbaar is. Geen revolutie, maar evolutie, zo predikt directeur/eigenaar Peter Joosten. ,,De Next noemen wij in huis ‘proven quality improved’. Geen aardverschuiving, maar wel een logische doorontwikkeling.’’
Die zit ‘m vooral onderhuids. Robots zijn verantwoordelijk voor het laswerk in de bovenbouw en het vloerframe. Om dat mogelijk te maken bouwde Knapen een tweede fabriekshal van 3.000 m2 vast aan de bestaande productiefaciliteit. ,,Het resultaat is een constante, hoge laskwaliteit. En ook bouten worden nu volledig automatisch vastgezet.’’
Gewichtsvoordeel
Vervoerders en chauffeurs weten zich zo verzekerd van de beste bouwkwaliteit, stelt Joosten. Klanten kunnen kiezen uit een aluminium chassis, of een chassis vervaardigd uit zogenoemd ‘high tension steel’, een lichte doch stevige metaalsoort. ,,Het gewichtsvoordeel van aluminium bedraagt op een hele trailer 100 tot 120 kilogram’, doceert de directeur. ,,Voor sommige vervoerders maakt dat net het verschil. Dat heeft ook een prijskaartje: het aluminiumchassis is 1.000 euro duurder, maar dat is snel terugverdiend in het dagelijkse werk.’’
Lichtgewicht
Momenteel hebben 40 procent van de Knapen schuifvloertrailers die in ons land worden geleverd een aluminium chassis. Het paradepaardje van de Next-reeks is de K200-Light. De trailer weegt slechts 6.950 kilo en is (vrijwel) helemaal uit aluminium vervaardigd. ,,Gewoon geschikt voor de harde praktijk, met 92 m3 inhoud en 35 ton laadvermogen.’’
Lees het hele verhaal in Truckstar editie 11. Vanaf donderdag 5 oktober overal verkrijgbaar.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.