De wachttijden voor chauffeurs bij de Duitse DC’s zijn de afgelopen drie jaar langer geworden.
Dat claimt althans 44 procent van de Duitse logistieke bedrijven. Slechts zeven procent zegt dat de wachttijden juist korter geworden zijn. Dit blijkt uit een internet-enquête van het Duitse Verkeersministerie in Berlijn.
Het grootste probleem is dat transporteurs vantevoren niet weten wanneer er vertragingen en lange wachttijden ontstaan bij de DC’s. Maar ook eenmaal op het terrein of aan het dock blijft het voor de chauffeur veelal onduidelijk hoe lang het allemaal gaat duren.
Andere problemen die naar boven kwamen in de enquête zijn dat de openingstijden van de DC’s niet handig zijn in combinatie met de spits in het verkeer, dat er vaak te weinig loodspersoneel is, en dat het op veel plaatsen ontbreekt aan wachtruimtes voor chauffeurs. Maar ook de sfeer is vaak slecht, en de manier waarop chauffeurs te woord gestaan worden.
Eén oplossing zou in ieder geval zijn dat DC’s ruimere openingstijden krijgen. De trucks kunnen dan beter over de dag worden uitgespreid en de wachttijden zullen dan direct minder worden. Ook kunnen er bij grote DC’s speciale docks voor kleine zendingen komen. Kom je slechts één of enkele pallets brengen, dan hoef je niet te wachten op tien collega’s die volle vrachten komen lossen.
Maar in de hele logistieke keten kan ook veel verbeterd en geoptimaliseerd worden. Aan de enquête deden 1.002 bedrijven mee.
Bron: Eurotransport – Foto: De Duitsers vinden zelf dat de wachttijden bij hun DC’s oplopen. Tijdens een ritje met Brouwer Transport uit Urk dit jaar viel het ons nog wel mee.