De landtunnel in de A2 bij Utrecht gaat op zeer korte termijn open.
Dagblad Trouw wist dit op 18 januari te melden. In die berichtgeving zaten echter enkele foutjes.
Zo zal de meest westelijke tunnelbuis, de parallelbaan voor verkeer in zuidelijke richting, als eerste open gaan, en niet de buizen in noordelijke richting. De openstelling van de eerste tunnelbuis zal al gebeuren in het weekend van 28 januari.
Vervolgens gaan gefaseerd de overige drie tunnelbuizen open. Rijkswaterstaat werkt daarbij van west naar oost. De hoofdrijbaan voor verkeer in zuidelijke richting is daarom als tweede buis aan de beurt, dan de hoofdrijbaan in noordelijke richting en als laatste de parallelrijbaan in noordelijke richting, zo legt RTV Utrecht-medewerker en Truckstar-medewerker Marc van Rossum uit. Een en ander is overigens ook bevestigd door Rijkswaterstaat.
53 veiligheidssystemen
De vier tunnelbuizen zijn al geruime tijd af. De openstelling kan echter pas doorgang vinden als alle 53 veiligheidssystemen in de tunnel met elkaar kunnen communiceren. Twee grote oefeningen in de herfst van 2011 hebben uitgewezen dat dit nu het geval is, en dat alle problemen verholpen zijn. De veiligheid van automobilisten en chauffeurs is daarmee gewaarborgd.
Bottleneck
Dagelijks rijden zo’n 90.000 voertuigen over het tracé. Met de aansluiting van de tunnel op de verder volledig vernieuwde A2 zal een nare bottleneck om de tunnel heen verdwenen zijn. Het verkeer heeft dan tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn permanent de beschikking over vijf rijstroken per rijrichting.
Op 17 januari liet de gemeente Utrecht al weten een vergunning voor de openstelling af te geven. Dit had anderhalf jaar eerder al moeten gebeuren.
Foto: In februari 2011, toen deze foto gemaakt werd, was de tunnel zelf al helemaal af.