Ruim honderd dames hebben kennis gemaakt met de nieuwe Volvo FH tijdens een bijzonder leuke ‘Ladies Day’ bij Volvo.
De speciale Ladies Day was de laatste dag van de Driver Experience nieuwe FH, en misschien wel de leukste. Een grote groep dames gaf de nieuwe FH enthousiast de sporen. De chauffeuses konden zo voelen hoe de nieuwe FH stuurt, optrekt, remt en rijdt, én voor sommigen waren het zelfs de eerste meters ooit op de vrachtwagen!
Een prachtige ervaring, die voor een groot deel van de dames begon met een oproep van Volvo op Facebook – en op onze Truckstar Facebookpagina. Aanmelden moest echter wel met een goeie motivatie. Want op basis daarvan werd een selectie gemaakt.
Wild van mijn werk
“Ik ben zelf internationaal chauffeur”, zegt Marieke Hartemink. “Ik ben heel wild van mijn werk en wilde mijn vriendin Linde kennis laten maken met mijn wereld”, vertelt Marieke over haar motivatie.
“Maar ik was wel een beetje bang”, zegt Linde de Weerd. “Dat was alleen helemaal niet nodig! Het was leuk, nieuw, en het ging prima.”
Marieke: “De nieuwe FH loopt beter dan de huidige generatie.”
Die mannen…
Net als Marieke is Margit Spaan ook chauffeur: “Ik rij zelf op een DAF CF, maar wil met alle auto’s gereden hebben. Want, die mannen die zeggen altijd wat het beste merk en type is, maar dat wil ik zelf bepalen!”
Ook dat bleek een goede reden voor een uitnodiging te zijn. En ook Margit had iemand meegenomen, dochter Sanne Ludikhuize.
“Ik wist niet dat ik zelf ook mocht rijden”, zegt Sanne, die psychologe is. “En als ik dat had geweten was ik ook echt niet meegekomen, haha! Maar ik vond het geweldig. Ik ben zelfs nog een keer geweest. Vooral de kracht die je voelt met optrekken, en het gewicht met remmen, dat is echt top!”
Margit (rechts) is zelf chauffeur, maar Sanne reed voor het eerst op een vrachtwagen.
Voor mijn vijftigste het groot rijbewijs
Ook Tetsie Klaver genoot volop van het rijden. “Ik heb als doel gesteld voor mijn vijftigste mijn groot rijbewijs te hebben. Dat is gelukt, ik ben nu vijftig en ben nu aan het lessen voor CE. Vandaag is dus eigenlijk een mooie extra les. Mijn man is eigenrijder – op een Volvo – en ik haal het rijbewijs niet voor niets. Op drukke momenten kan ik straks bijspringen!”
Tetsie is samen met Ina Veenstra naar Valkenburg gekomen. “We hebben samen gereden”, zegt Ina. “Wij komen uit een Scania-familie, dus het was extra interessant om met een dikke Volvo te sturen. Hij reed heel goed. Mooi rustig beeld qua rijden, heerlijk.”
Tetsie (rechts) rijdt veel liever op een truck dan in de luxe-auto, en ook Ina heeft genoten van het rijden.
Driver Experience nieuwe FH op een vliegveld
Volvo heeft een week lang een select aantal chauffeurs, liefhebbers, eigenrijders en klanten op bezoek gehad voor een mooie introductie met de nieuwe FH. Voor deze Driver Experience had men de ruime en lange start- en taxibanen van vliegveld Valkenburg gereserveerd. Ruimte zat dus, maar men had wel een mooie slinger in het parcours aangebracht met pilonnen, plus een rotonde. En om te voelen wat de onafhankelijke voorwiel-ophanging doet, zaten er ook enkele hobbels in de route.
De klap blijft beneden
Over die IFS, (Independent Front wheel Suspension); het maakt wel degelijk een verschil. Ook wij van Truckstar mochten een rondje sturen. Rij je met de FH met IFS over een gat of een hobbel, dan voel je, en merk je dat de truck ergens doorheen dendert. De klap blijft echter beneden, in de wiel-ophanging. De truck blijft als een huis op de weg liggen.
Overigens zat er tussen de trucks ook een zware vier-assige FH16 750 zwaartransport-trekker met een dieplader met shovel. En ook die werd door de dames soepeltjes en vakkundig over het parcours gestuurd, en met een lekker gangetje over de brede landingsbaan, een prachtig gezicht.
Het was een regenachtige dag, maar dat maakte het rijden niet minder leuk.
De landingsbaan was lang genoeg om even door te trappen tot de negentig: heerlijk!
De chicane. De dames draaiden hun hand er niet voor om, zelfs niet met de extra lange dieplader met breed uitstekende lading.