Op de Carrosserie Vakdagen die momenteel in Gorinchem gehouden worden, is een voor Nederland interessante RMO-oplegger gespot.
Het gaat om een korte drie-assige Parcisa-tankoplegger uit Spanje. Ondanks zijn bescheiden lengte van 10,5 meter, kan hij toch 36.000 liter melk meenemen.
Stuursysteem
De voorste as staat precies in het midden van de oplegger en is daarom star uitgevoerd. De andere twee assen sturen wel, maar vanaf 25 kilometer per uur sturen deze steeds minder mee, tot de snelheid van 55 kilometer per uur is bereikt. Vanaf die snelheid zijn de assen star, wat de stabiliteit van de oplegger ten goede komt.
Een ander opmerkelijk punt is dat deze trailer geen steunpoten heeft. Dat scheelt gewicht, evenals de aluminium wielen waar de trailer op staat.
RMO-werk in Brabant
Transportbedrijf Van der Mierden uit Oost-, West-, en Middelbeers heeft de oplegger besteld voor RMO-werk in Brabant. “Melk rijden betekent kort draaien bij de boer op het erf”, legt directeur Julian van der Mierden uit. “Met een korter type oplegger met een hoogwaardig stuursysteem, kun je én kort draaien én meer melk meenemen”.