Koninklijke Euser gaat de stad in met elektrische Renault
Koninklijke Euser neemt dit jaar acht Renault Trucks E-Tech D’s in gebruik voor horecadistributie in binnensteden. Met de aanschaf van elektrische trucks bereidt de logistiek dienstverlener zich voor op de invoering van zero-emissie zones in 2025. De trucks worden geleverd door Renault Trucks Nederland en Renault Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.
“We zitten als logistieke sector in een grote transitie en als bedrijf moet je meeveranderen om toekomstperspectief te houden”, zegt Daniel Spetter, Operationeel Directeur van Koninklijke Euser. “We voeren veel korte ritten uit in binnensteden en moeten ons voorbereiden op zero-emissie transport. Als we ook in de toekomst de stad in willen voor fijnmazige horecadistributie, moeten we nu stappen zetten. In 2025 worden de eerste zero-emissie zones ingevoerd en vanaf 2030 mogen we daar helemaal niet meer met dieseltrucks rijden. Met de aanschaf van elektrische trucks bereiden we ons daar op voor.”
Inzet in de binnenstad
Koninklijke Euser nam de eerste twee Renault Trucks E-Tech D distributietrucks in het voorjaar in gebruik. Later dit jaar volgen nog zes elektrische trucks. Spetter: “Wij hebben voor de Renault Trucks E-Tech D gekozen omdat dit voor ons de ideale trucks zijn voor inzet in binnensteden. We hebben goed gekeken naar welke elektrische trucks beschikbaar zijn voor ons segment. Renault Trucks is vooruitstrevend op het gebied van elektrisch transport en behoort tot de koplopers.”
Actieradius
Koninklijke Euser belevert met beide Renault Trucks E-Tech D’s horecaondernemers in onder meer Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. “Deze trucks hebben een netto laadvermogen van 6 ton en een actieradius van ongeveer 200 kilometer: voor stedelijke distributie kunnen we daar prima mee uit de voeten. We rijden met een truck per dag twee distributierondes en zo’n ronde is maximaal 90 kilometer. Als we tussen de eerste en tweede ronde toch een keer moeten bijladen, dan kan dat op het terrein van onze opdrachtgever Sligro, wat ook de standplaats is voor deze trucks. Hier gaan de trucks aan het eind van de werkdag ook aan de oplader, zodat ze de volgende ochtend weer volledig zijn opgeladen.”
Begeleiding
Koninklijke Euser zet de stap naar elektrische trucks in nauwe samenwerking met Renault Trucks Nederland. “Het is voor ons een leerproces en dat doen we vanaf de eerste stap samen met Renault Trucks. Dat begint met samen nadenken over vragen als: hoe ga je de voertuigen inzetten? Hoeveel energie verbruiken de koelmotoren? Hoe ga je het opladen regelen? Hoe configureren we de trucks? Ook nu we met de eerste twee trucks rijden, volgt Renault Trucks de voertuigen en maken ze analyses die we gezamenlijk evalueren. Op basis daarvan kunnen we bijsturen om de inzetbaarheid verder te verbeteren. Zo hebben we gezien dat het verwarmen van de cabine als je onderweg bent behoorlijk wat invloed heeft op het batterijverbruik. Nu we dat weten, gaan we alvast voorverwarmen als de truck nog aan de oplader staat zodat we daarvoor gebruikmaken van ‘walstroom’ en het verwarmen niet ten koste gaat van de accucapaciteit.”
Van diesel naar elektrisch
Het wagenpark van Koninklijke Euser bestaat uit 400 eenheden. Het aandeel elektrische voertuigen wordt de komende jaren steeds groter. Spetter: “Bij elk voertuig dat we inzetten voor binnenstedelijke distributie kiezen we bij vervanging in principe voor een elektrische variant. Het tempo waarin dat kan is wel afhankelijk van een aantal factoren die buiten onze invloedsfeer liggen, zoals op het gebied van energievoorziening. Als land staan we voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat er voldoende netcapaciteit is voor de benodigde laadinfra.”